Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larryd5
Hej!
Min v70 D5 2002 drar mycket diesel, ca 0,95 liter milen lugn motorvägs körning. När jag här om dagen drog motorn upp till 4000 varv för att testa lite så hände det en intressant sak. Det dök upp ett larm på kombiinstrumentet som varnade för "motorstyrning" samt att bilen gick in i felsäkert läge. Kan det vara så att bränslefiltret är kasst så att bilen inte får den diesel mängden den skall ha? Kan bilen dra ovanligt mycket diesel om bränsle filtret är kasst?

Mvh Daniel
Visst kan du ha ett igensatt filter men har du tankat ifrån pump är den risken minimal. Händer oftare om man tankar "ful-diesel" ifrån egen pump. Troligtvis har du fått som jag en felkod på bränsletryck lågt. Kolla dock upp din felkod. Det läcker inte diesel då?
av Larryd5
Hej!
Hm, jag har alltid tankat "tapp" diesel. Dock har jag bara haft bilen i ca 2 månader så det är ju möjligt att föregående ägare kört på ful diesel. Jag har köpt nytt filter nu och skall byta det snarast.
Skall även kolla upp felkoden vad det står nu.. Vad jag ser finns det inget läckage. Har haft uppe bilen på lyft och kollat under men ser inget. har inte sett något diesel dropp på snön heller i vinter.
Vad kan bränsle förbrukningen bero på annars tro?
/DL
olson skrev:Kan bli igensatt av mackdiesel oxo.
O ja. När man ibland ser vad som kommer ut ur en del pumpar blir man rädd.

Din varning kan mycket väl bero på tätt filter, men jag förstår inte hur det skulle kunna trycka upp förbrukningen till dina 0,95l/mil vid lugn landsvägskörning?
av Larryd5
Hej!
Hm, jag vet inte heller om ett kasst filter kan öka förbrukningen? Kanske är det så att det blir fel tryck till pumpen och att det på detta sättet kan påverka någon annan elektronik till insprutningen som gör att det går mycket diesel.
Har letat länge efter felorsaker till min höga förbrukning men inte hittat något ännu. Bilen går kanonfint, men den suger gott med diesel. Hoppas det kan vara filtret. Men troligtvis är det något annat.
Några andra orsaker man bör kolla på förutom läckage? Luftfiltret är bytt och nu skall jag även byta bränslefiltret
/Daniel
Elpriset

Den där jobbiga "kan" :oops: Men […]

Stefans 968

Håller på och rotar i radion, blir nog[…]

Nu har jag tagit loss och rengjort valven där[…]

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]