zenobia skrev:Så länge det bara är en simpel av/på brytare i den ring som man vrider på torkarspaken så borde det fungera.
Ok, för att enkelt förklara hur spaken fungerar i helhet behöver jag säkert 3 A4.
Men vad jag förstår så vill du montera en eftermarknads sensor via torkarspaken,då kommer det en del problem.
1. Att få in en styrsignal (plusmatning) från den fysiska kontakten så måste jag tyvärr göra er besvikna, för den är diodstyrd den brytaren.
Om du ändå vill in med en matning via brytaren måste du in med 2 kablar genom spaken, sen kommer problemet att spaken kommer generera en felkod om brytaren ändras.
2. Och det är faktiskt helt omöjligt att föra genom kablar externt för spakarna har en datalik jackanslutning med 10 anslutningsstift varav alla är CANbaserade styrsignaler.
Så du får då borra igenom kretskortet och föra kablarna genom spaken, dock är spakarna från 99-04 nitade så den är i stort sätt ej öppningsbara.
Spakarna 05- är skruvade visserligen, men då är poängen borta då CAN styrningen på 05 är helt annorlunda och flera funktioner är omdirigerade.
Jag vill nog påstå att det faktikst är helt omöjligt att manipulera spaken eller CANstyrningens funktioner till och från spak.