Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JörgenB
Mellan 1200rpm och 1800 så är min bil orkeslös, den växlar i automaten och står man still och tom varvar så viner/pyser turbon otroligt mycket. Jag vet att min turbo är dålig sedan tidigare frågan är kan jag med 100% utgå att det är den? Skriker vid kickdown och husvagnsdragande. Nu gnäller även ibland vid låga varv och belastning.
Om det vore spridare så borde den svartryka? Det gör den ej.
Jag har även effekt i hela registret men 1200-1800rpm så märks det mest, den nästan hackar sig fram i 60 på femman innan den växlar ner och orkar lite bättre.

Kan det vara andra saker? Något jag kan kolla upp själv innan jag beställer ny turbo?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om det pyser betyder det att du har luftläckage, skriker det håller kanske din turbo på att skära. Impellern i turbon glappar nog så att lagret skriker. Du vill inte ha deler i turbon som flyger in i din kat eller pf. Så byt snarast.
av JörgenB
Nu har jag köpt en "ny" turbo. Blev en beg med 7k mil på.
Packningsats, ska handlas sen ska ska den bytas, troligtvis till helgen. Eller om jag offrar mej en vardag kväll. Borde gå fort. Så har jag svar om hur bilen går.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]