Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SverreK
Har varit bortrest ett tag, men läser nu era inlägg med stort intresse. Tack för alla fina svar. Efter era rekommendationer lutar vi nu åt att köpa en riktig bakåtvänd stol till och sedan köpa en ny när det blir dags för vändning av första lillkillen.... Säkerheten i första hand alltså :-)-)

Tack än en gång
/Sverre
av fredrikwt
Även vi har en Besafe, har även en Maxi Cosi som är "tilltbar"... Har även vid tillfälle lånat en Acta Graco med samma funktion (lutningsmöjligheten dvs.) Att Besafe är bäst på alla sätt och vis är tveklöst. De andra är bra, men vill man ha det bästa finns det bara en. Det är inte MB eller BMW utan BMW - hyundai i jämförelse. Barnet sitter bättre i Besafen, stolen sitter stabilare när den är fäst, den är rejälare i sitt utförande. Enda nackdelen är att klädseln slits mer än den verkar göra i andra stolar, blir snabbar blekt av sol osv. Finns ju dock ny att köpa.

Ska du köpa en kan jag rekommendera Mekonomen där får man ju dessutom 10 % om man har deras kort. Blir väsentligt billigare än babyproffsen som redan i utgångsläget är väsentligt mkt dyrare. Köpte ny klädsel föra året, mekonomen skulle ha 850.- babyproffsen 1799.-... same same från samma leverantör. Mekonomen sålde nog inte till mig med förlust (beställning) så det säger ju lite om påläggen.
av SverreK
fredrikwt skrev:Även vi har en Besafe, har även en Maxi Cosi som är "tilltbar"... Har även vid tillfälle lånat en Acta Graco med samma funktion (lutningsmöjligheten dvs.) Att Besafe är bäst på alla sätt och vis är tveklöst. De andra är bra, men vill man ha det bästa finns det bara en. Det är inte MB eller BMW utan BMW - hyundai i jämförelse. Barnet sitter bättre i Besafen, stolen sitter stabilare när den är fäst, den är rejälare i sitt utförande. Enda nackdelen är att klädseln slits mer än den verkar göra i andra stolar, blir snabbar blekt av sol osv. Finns ju dock ny att köpa.

Ska du köpa en kan jag rekommendera Mekonomen där får man ju dessutom 10 % om man har deras kort. Blir väsentligt billigare än babyproffsen som redan i utgångsläget är väsentligt mkt dyrare. Köpte ny klädsel föra året, mekonomen skulle ha 850.- babyproffsen 1799.-... same same från samma leverantör. Mekonomen sålde nog inte till mig med förlust (beställning) så det säger ju lite om påläggen.

Mekonomen..... Coolt... Var kanske inte riktigt dit jag hade tänkt att gå för att köpa bilbarnstol (Köpte min Thule takbox där iofs)... Men lita på att jag skall kolla upp det. Lägger hellre pengarna på Libero så man inte behöver tvätta tygblöjor... hehe

Tack för tipset
/Sverre
av Sso
Bumpar upp den här tråden lite eftersom vi precis ska handla stolar åt våra barn och har fastnat för BeSafes iziKid X3. Tvekar dock mellan vanlig o isofix, har inte isofix idag (V70 -07) men kan tänka mig att montera det då det verkar extremt smidigt, men när jag tittar på Besafes hemsida o billistan där finns inte framsätet med i Volvos modeller? Nån som vet varför? Den vanliga, icke-isofix-modellen, går bra att sätta fram, men vad är anledningen att inte isofix-modellen ska sättas fram?

/Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av bjornw
Volvo har inte isofixfästen fram som standard, kan vara en så enkel förklaring.

Vad det gäller iziKid (och andra bakåtvända stolar) är isofix svårare att motivera ur säkerhetsperspektiv än för framåtvända stolar. Vi tyckte inte heller att det var så mycket mer praktiskt, det går fort att trä in bältet, tiden sitter i pumpandet av bygeln. Däremot var isofix stolen markant dyrare när vi valde för ca ett år sedan.
av Soulman
Isofix för bakåtvänd stol har jag aldrig haft. För framåtvänd tycker jag det är jättebra. Behöver aldrig fundera över om bältet sitter fast vid tom stol och det känns absolut bättre att fästet tar en del av tyngden av stolen vid en ev. olycka.
Användarvisningsbild
av na96gen
en annan fråga ang barnstolar, någon som har tre barnstolar i baksätet?
jag har just nu två bältesstolar och ett babyskydd med bas i mitten, alla Britax. Problemet är att det är väldigt trångt att knäppa fast de två i bältestolarna. Jag har testat lite i en V70II och den är en aningen bredare än min V70N. Någon som får detta att funka med tre i bak?
Blir det en ny beställer jag iof integrerade bältestolar..

(jag vill inte köpa och köra en buss fast jag har tre barn..)
av SverreK
Hej igen

Tack för köptipsen. Det blev en Besafe IZIkid X3. Är nöjd med stolen, men har svårt att få den "sitta rätt". Stolen är placerad vänster bak. Som förare har jag framstolen någonstans i mittläget och tycker inte jag kan ha den längre fram. Mitt problem blir att jag får d¨ålig vinkel på barnstolen. Har den i "viloläge" men den är då ändå gränsfall till för upprätt. Manualen säger att man skall "dra" ner framänden i sätet för att få en bättre vinkel. Men det har jag ingen större lust med då det känns som det kan bli tryckskador i sätet. Hur gör ni andra för att få en hyfsad vinkel för era barns sittplats?

/Sverre
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Vi har satt barnstolen fram, för att få optimal lutning av barnstolen i nuvarande S60.
Förhoppningen är att kanske kunna flytta den till baksätet i nya V70:n, men eftersom det är en Britax Multitech och jag dessutom är ganska lång, så är det nog tevksamt om den kan sitta på vänstersidan - den får nog också fortsättningsvis placeras fram. Det är dessutom smidigt när man åker ensam med barnet i bilen, att ha tillgång till att stoppa i nappen eller byta skiva i DVDn.
Tyvärr för den medåkande föräldern (den som hamnar i baksätet), så är baksätet i V70 inte konstruerat för vuxna. Lutningen av ryggstödet är för brant och dynan för kort.
Användarvisningsbild
av kave
Snack: Tja, köpte en Multitech också och den tar mindre plats än vår gamla DuoLogic Isofix stol i baksätet. Dock svär man varje gång man ska montera stolen. Tar lång tid om man verkligen ska dra fast den ordentligt så den inte fläxar. Jag längar till den dagen bägge barnen har Isofix. Vidare tycks stödbenet tycks vara lite i kortaste laget för V70II.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]