Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det är absolut fullt möjligt att det är så, jag har ingen unik pejl på nåns batterier, men det är att klämma i att det inte är några problem alls med andra *bättre * märken. ALLA batterier känner av minus 25-30 grader, det är att försköna sanningen med annat, men visst vinkla som du önskar. Iof, att komma med ett nytt rumstempererat batteri och klämma i måste ju bli som natt och dag, oavsett vad det var för batteri. En vecka senare i kylan när det är använt och nedkylt så är det säkert skillnad, men den bör inte bli oerhörd.
Ett batteri på 100Ah (som beräknas vid +25 grader) har 75ah vid nollan och 50ah vid minus 25, utgå ifrån 60ah från början i batteriet och du har inte många procents startkapacitet kvar då om vi räknar likadant. Batteriet tappar 1% av sin kapacitet för varje grad under 25 plusgrader. Minus 25 ligger ju väldigt exakt 50grader under och då blir det 50% kapacitet kvar av 60Ah i batteriet till 30Ah, när motorn är som tyngst att dra. Vid minus 30 sjunker det ytterligare med 5% till 45% kapacitet . Förutsatt att det var fulladdat från början. Källa: Tudor
Slutsatsen är att det lär inte finnas opåverkade batterier därute i den kylan oavsett inköpsställe.
Det som anges som CCA värde på ett batteri anges vid minus 18 grader och under 30sek. Vid kallare temperatur återfinns inte dom värdena som anges på ett endaste batteri.
js1 skrev:13,7V är ju ingen ko på isen så jag tror knappast du löser din felkod där. Att fippla med generatorn tror jag är ogjort arbete för den sakens skull. Där ska du nog inrikta dig på givaren i sig.

(Min bil har aldrig gett mer än 13,7-13,8V uppe på batteriet. Har haft den sen den var ett halvår gammal (-96:a). Har 7,5Km till jobbet, alltså mest kortkörning. Batteriet som sitter idag är 5år gammalt)
givaren är ny :(
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]