Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kitco
Finns det prut marginaler på dessa bilar priset för 2,5FT är satt till 299900:- Står att det är sänkt med 44000:- Ni som har nappat på erbjudandet fick ni någe rabatt eller någe extra i utrustningsväg för samma peng? Som jag har fattat de så blir nog dessa de sista MY11orna stämmer det? Har noterat att MY11 2,5FT har lägre förbrukning än MY10 eller om det var MY09 vad har de ändrat?

Är det värt att försöka pruta eller blir man bara idiotförklarad? :(

En grej till vilken av färgerna tycker ni står sig bäst i längden på r-design av Svart, Röd och Vit. Detta blir min 1a helt nya bil därav mina dumma frågor. Är en aning exhalterad :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Det finns ingen större prutmån, om du inte har ett bra ramavtal att hänga upp bilköpet på. Mitt tips är att fokusera på att få bra rabatter på options och tillbehör.
Användarvisningsbild
av Gurra82
kitco skrev:Finns det prut marginaler på dessa bilar priset för 2,5FT är satt till 299900:- Står att det är sänkt med 44000:- Ni som har nappat på erbjudandet fick ni någe rabatt eller någe extra i utrustningsväg för samma peng? Som jag har fattat de så blir nog dessa de sista MY11orna stämmer det? Har noterat att MY11 2,5FT har lägre förbrukning än MY10 eller om det var MY09 vad har de ändrat?

En grej till vilken av färgerna tycker ni står sig bäst i längden på r-design av Svart, Röd och Vit. Detta blir min 1a helt nya bil därav mina dumma frågor. Är en aning exhalterad :D
Allt går att pruta på :D Bara att köra på, idiotförklarad blir man av säljarna ändå, men det är säljarna som är "korkade" :D
av viktore
perhall skrev:Allt ni skriver om problem med BMW är 4-cylindriga motorer och det är ju helt klart att BMW inte är bättre än sina konkurrenter på 4-cyl motorer typ 2006 320i 150 hk, varken hållbarhetsmässigt eller egenskapsmässigt (även om ni nog har haft fler fel än normalt:)). Men 6-cyl bensinmotorer, där är det knappast någon som slår BMW! Och det är det som stör mig lite med 2,5T, att oavsett motorgeneration så är en BMW-sexa med motsvarande effekt (låt vara sämre vrid pga. ingen turbo) både betydligt tystare och mer sofistikerad samt klart snålare. Och genom lägre utväxling är en BMW snabbare på varje växel (trots färre Nm vid ett visst varvtal), roligare och ett par dl snålarle per mil - inte illa. Det här mönstret gäller sen 90-talet och jag har kört 4-5 generationer av BMW 6-cyl bensin och 2,5T-motorn parallellt. Och dessutom lär BMW-motorn ika hållbar (kanske tom bättre då den inte har turbo). Men de första DI-motorerna är ett undantag och det finns anledning att oroa sig för det. Kanske T4 håller jättebra, kanske inte. T4F innebär ju hur som helst också en större risk då än T4... eller 2,5FT...

I övrigt håller jag med alla dem som tror att BMW är en felfri bil. Lika fel som att tro att det är dyrare att laga en BMW än att laga en Volvo numera. /PH
Att rakt av säga att volvofemman är sämre än BMWs motsvarande motorer är att ta i tycker jag. Att nuvarande 2.5FT ligger efter konkurrenternas motorer är en sak. Men jämför man tex S40 T5 och 325 e90 så föredrar jag volvomotorn alla dar i veckan, med motorljud som enda aspekt där BMWn är bättre.

Nu verkar det dock som att Volvo låtit bli att utveckla bensinfemman, sexorna är idag modernare och klart snålare.
av perhall
kitco skrev:Finns det prut marginaler på dessa bilar priset för 2,5FT är satt till 299900:- Står att det är sänkt med 44000:- Ni som har nappat på erbjudandet fick ni någe rabatt eller någe extra i utrustningsväg för samma peng? Som jag har fattat de så blir nog dessa de sista MY11orna stämmer det? Har noterat att MY11 2,5FT har lägre förbrukning än MY10 eller om det var MY09 vad har de ändrat?

MY10 har lägst förbrukning och MY09 högst. MY11 EURO5 mittemellan
PH
av perhall
viktore skrev:
perhall skrev:Allt ni skriver om problem med BMW är 4-cylindriga motorer och det är ju helt klart att BMW inte är bättre än sina konkurrenter på 4-cyl motorer typ 2006 320i 150 hk, varken hållbarhetsmässigt eller egenskapsmässigt (även om ni nog har haft fler fel än normalt:)). Men 6-cyl bensinmotorer, där är det knappast någon som slår BMW! Och det är det som stör mig lite med 2,5T, att oavsett motorgeneration så är en BMW-sexa med motsvarande effekt (låt vara sämre vrid pga. ingen turbo) både betydligt tystare och mer sofistikerad samt klart snålare. Och genom lägre utväxling är en BMW snabbare på varje växel (trots färre Nm vid ett visst varvtal), roligare och ett par dl snålarle per mil - inte illa. Det här mönstret gäller sen 90-talet och jag har kört 4-5 generationer av BMW 6-cyl bensin och 2,5T-motorn parallellt. Och dessutom lär BMW-motorn ika hållbar (kanske tom bättre då den inte har turbo). Men de första DI-motorerna är ett undantag och det finns anledning att oroa sig för det. Kanske T4 håller jättebra, kanske inte. T4F innebär ju hur som helst också en större risk då än T4... eller 2,5FT...

I övrigt håller jag med alla dem som tror att BMW är en felfri bil. Lika fel som att tro att det är dyrare att laga en BMW än att laga en Volvo numera. /PH
Att rakt av säga att volvofemman är sämre än BMWs motsvarande motorer är att ta i tycker jag. Att nuvarande 2.5FT ligger efter konkurrenternas motorer är en sak. Men jämför man tex S40 T5 och 325 e90 så föredrar jag volvomotorn alla dar i veckan, med motorljud som enda aspekt där BMWn är bättre.

Nu verkar det dock som att Volvo låtit bli att utveckla bensinfemman, sexorna är idag modernare och klart snålare.

Ojdå... 325i e90 0-100 6,9 i test, snål, varvvillig, fint ljud... jag föredrar den alla dagar i veckan. Men visst är T5 mustig på mellanvarv. Dock betydligt törstigare. Sen finns ett intressant mönster med BMW-sexorna. De har oftast begränsat vrid på lägre varv, vilket gör att t ex 325i e90 är rolig men samma motor i en fullutrustad 525iT är seg. Samma med första 330 som kom 2000. Riktigt kul i 330i manuell (0-100 6,5 i test) men mycket seg i en 530iAT som jag hade../PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig

Det går definitivt att pruta, men frågan är ju om man lyckas. Enligt säljaren som jag köpte av är bilen nettoprissatt, dvs prutad och klar.
Men jag fick 10% på alla tillval, och lyckades pruta in High Performance Stereo och vinterdäck till 100% rabatt, så där finns det lite att ta av.
Faktum var att på min första offert fick jag även 3,3% på själva bilen, så den kostade 290 000 kr, men det försvann på den andra offerten jag fick - och jag fick kämpa en del för att ta igen det på tillbehören...
av dst02
Skoj med jämförelser av BMW och Volvo motorer, känns som Jag är lite hemma där.
Jag har provkört en del olika BMW och ägt ett par också för den delen. Körde några stycken 320 coupe (e46) 2006 or med 6 cyl på 2.2 liter och 170 hk, effektmässigt kändes dom helt döa i gången, hur man än gasade så hände igentligen ingenting men ljudet och den otroligt jämna gången kan nog ingen slå. Nya 325´orna med manuell låda tycker Jag inte heller kändes som några effektmonster trots sina på pappret 218 hk, med automat däremot kändes dom något piggare, hm. Enda BMW Jag kört som hade riktigt skön gång var förra generationens 5 serie, 530 bensin med automat, riktigt go!!

Tyckte S40/V50/C70 T5 med automat av årgång 2006 gick som bara fan jämfört med BMW´s sexor.

Pruta föresten, de kan man som sagt på allt, Jag hade inte mycket själv att pruta på eftersom Jag har anställningsrabbatt men hur som helst gav den ändå ett betydligt bättre pris än ord. kampanjpris.
av kitco
perhall skrev:

MY10 har lägst förbrukning och MY09 högst. MY11 EURO5 mittemellan
PH

Nu hänger jag inte med hur kommer det sig att MY11 har högre än MY10?
av t4rdesign

En T4, Den kan du pruta ner till 260.000 - 265.000 (runt 6%).
En 2,5FT Samma där 280.000 - 285.000 (runt 6%)
Utrustning/Tillbehör där har du ännu mer pengar att spara......
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]