Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrOhlsson
Hejsan har en 98ans V70 2.0t vill bara fråga här innan jag köper laddnings regulator .Det är så att all el i bilen svajjar lampor lyser starkt respektive svagt även fläkten sänker fart .
Har kollat alla jordkablar och plus kablar. Den laddar ca 13.7 när alla förbrukare är i gång vilket jag fattat för är för lite har hört det ska vara 14.4.
Rätta mig om jag har fel :) För jag misstänker att det är för lite då jag får fel kod p0107 atmosfärstycksgivare låg . Detta tror jag har med laddningsregulatorn att göra för det går väl att byta på en v70 så man slipper köpa en helt ny generator har även köpt nytt batteri. Vill även lägga till att den har svårt å hitta rätt tomgångs varv vad tror ni Mvh Fredde
Användarvisningsbild
av js1
13,7V är ju ingen ko på isen så jag tror knappast du löser din felkod där. Att fippla med generatorn tror jag är ogjort arbete för den sakens skull. Där ska du nog inrikta dig på givaren i sig.

(Min bil har aldrig gett mer än 13,7-13,8V uppe på batteriet. Har haft den sen den var ett halvår gammal (-96:a). Har 7,5Km till jobbet, alltså mest kortkörning. Batteriet som sitter idag är 5år gammalt)
Föreslår att du kollar upp ditt batteri, symptomen kan tyda på ett dåligt sådant.

Mvh gk
gnestakalle skrev:Föreslår att du kollar upp ditt batteri, symptomen kan tyda på ett dåligt sådant.

Mvh gk
batteriet är nytt givaren är ny har kollat alla kablar.Mmen den fortsätter svajja i lysen och fläkt mm när jag nollar bilens felkoder dyker dom upp när jag kört en sväng och sen startar bilen igen.
Körde elva mil utan att den gav felkod men sen när jag svängde in på macken och stängde av så börja det lysa igen :(
Användarvisningsbild
av StefanT5
Har inte köpt batteri på biltema?
Är flera som jag känner som i vinter när det varit kallt måste ta in batterierna och ladda dom för de klarar inte extrem kylan.
Köpt nya bättre märken och det har fungerat.
av MrOhlsson
StefanT5 skrev:Har inte köpt batteri på biltema?
Är flera som jag känner som i vinter när det varit kallt måste ta in batterierna och ladda dom för de klarar inte extrem kylan.
Köpte ett norbatt biltema är inget för mig :) men tack för tipset
av *pettson*
Ingen aning om vilka batterier som är bäst, det är lite svårt att sia om det eftersom vi alla kräver olika av våra batterier och våra batterier har olika arbetsmiljö och laddmiljö, det finns tyvärr inget märke som är bäst på alla fronter, men om du vet nånting alls om att ladda bilbatterier så vet du exakt vad kyla gör med laddningen i ett batteri och hur ett batteri tar emot laddning i kyla oavsett fabrikat och prisklass. Då vet du också varför det fungerar bättre att ladda dom i rumstemperatur, det gäller alla fabrikat. Vad som mer påverkar är naturligtvis om det är ett gelbatteri eller ett vanligt syrabatteri, om det är öppen eller lindad cellteknik.
Men jag fyller väl in nedan så slipper folk gräma sej över att fabrikatet på batteriet är den stora boven oavsett om det är varta eller jula eller biltema.
För att ladda ett batteri så bra det går, ska det laddas vid gasningsspänningen, så nära det bara går. Alltså 14,4 volt vid rumstemp. Eller 15volt vid 0grader celsius.. eller 15,3volt vid minus 10 eller 15,6 volt vid minus 20. När laddade din bil senast 15,6 volt vid minus 20? Typ aldrig någonsin förhoppningsvis, din bil envisas med att ladda sina drygt 14,4 volt precis efter start för att så småningom sänka det till 13,8 volt. Ditt batteri kommer alltså aldrig bli fulladdat den dagen oavsett hur du gör, bara på grund av kylan alena. Förlåt.. visst kan du få det riktigt bra men det tar tid Du får köra tills motorutrymmet är såpass varmt att det värmt batteriet till runt rumstemp, sen kommer det att ladda fullt.
Tillkommer att batteriet i stort sett vägrar ta emot ström vid riktiga minusgrader då elektrolyten verkligen inte uppskattar köld. Det hjälper inte att man matar på 15,6 volt vid minus 20 och sen en fläskig ström, det tar ändå runt nån timma för elektrolyten att ens vilja ta emot ordentligt för att kunna uppfylla din önskan om laddning, det i sin tur gör att korta körsträckor inte laddas upp ordentligt vid köldkörning. Batteriet tar alltså inte emot en fet ström rakt av utan protester även om spänningen är korrekt.
Nu kanske du förstår varför det är enklare att ladda batterier i rumstemperatur..
Användarvisningsbild
av StefanT5
*pettson* skrev:
Ingen aning om vilka batterier som är bäst, det är lite svårt att sia om det eftersom vi alla kräver olika av våra batterier och våra batterier har olika arbetsmiljö och laddmiljö, det finns tyvärr inget märke som är bäst på alla fronter, men om du vet nånting alls om att ladda bilbatterier så vet du exakt vad kyla gör med laddningen i ett batteri och hur ett batteri tar emot laddning i kyla oavsett fabrikat och prisklass. Då vet du också varför det fungerar bättre att ladda dom i rumstemperatur, det gäller alla fabrikat. Vad som mer påverkar är naturligtvis om det är ett gelbatteri eller ett vanligt syrabatteri, om det är öppen eller lindad cellteknik.
Men jag fyller väl in nedan så slipper folk gräma sej över att fabrikatet på batteriet är den stora boven oavsett om det är varta eller jula eller biltema.
För att ladda ett batteri så bra det går, ska det laddas vid gasningsspänningen, så nära det bara går. Alltså 14,4 volt vid rumstemp. Eller 15volt vid 0grader celsius.. eller 15,3volt vid minus 10 eller 15,6 volt vid minus 20. När laddade din bil senast 15,6 volt vid minus 20? Typ aldrig någonsin förhoppningsvis, din bil envisas med att ladda sina drygt 14,4 volt precis efter start för att så småningom sänka det till 13,8 volt. Ditt batteri kommer alltså aldrig bli fulladdat den dagen oavsett hur du gör, bara på grund av kylan alena. Förlåt.. visst kan du få det riktigt bra men det tar tid Du får köra tills motorutrymmet är såpass varmt att det värmt batteriet till runt rumstemp, sen kommer det att ladda fullt.
Tillkommer att batteriet i stort sett vägrar ta emot ström vid riktiga minusgrader då elektrolyten verkligen inte uppskattar köld. Det hjälper inte att man matar på 15,6 volt vid minus 20 och sen en fläskig ström, det tar ändå runt nån timma för elektrolyten att ens vilja ta emot ordentligt för att kunna uppfylla din önskan om laddning, det i sin tur gör att korta körsträckor inte laddas upp ordentligt vid köldkörning. Batteriet tar alltså inte emot en fet ström rakt av utan protester även om spänningen är korrekt.
Nu kanske du förstår varför det är enklare att ladda batterier i rumstemperatur..
Problemet för flera här när det varit -25 till -30 grader orkar inte batterierna från biltema dra runt motorn.
Köpte ett par av dom nya batterier igen och bättre märke och inga problem med start av bil i minus grader.
Två st åkte tillbaka till Biltema och klagade och de fick pengarna tillbaka för de hade haft problem med nya batterier och kyla på Biltema sa dom.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]