Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle tveklöst köpa 04-an. Den är både nyare samt trevligare motor. Känns som att den kommer att ha ett bättre andrahandsvärde. Samt är antisladdsystemet värt ganska mycket tycker jag. 2.5Tmotorerna är bra och pålitliga samt grymt trevliga att köra.

Klonkljudet kan bero på att "isolatorn" rund fjädern är utsliten vilket resulterar i att fjädern i metall slår i fjäderskålen av metall. Kostar högst 200kr att fixa, men det behöver kontrolleras självklart. Är du säker på att rosten inte är på bilens vänstra bakdörr?

Däremot lät inte det där med ACC:n så bra. Bör givetvis undersökas, annars kan det bli mycket kostsamt. Priserna tyckte jag däremot lät lite för låga. Kan vara en varningssignal. Man hittar sällen ett "fynd" hos en handlare.

Lycka till :-)-)
av farsan
Volvo4life skrev: Däremot lät inte det där med ACC:n så bra. Bör givetvis undersökas, annars kan det bli mycket kostsamt. Priserna tyckte jag däremot lät lite för låga. Kan vara en varningssignal. Man hittar sällen ett "fynd" hos en handlare.

Lycka till :-)-)
Mätaren är utbytt, alltså hastighetsmätaren och trippmätaren, så det står att bilen gått 12000ca på mätaren men så ska man plussa på det där upp till 25000 mil då.

I varudeklarationen skrev han O vid ACC/Klimatanläggningen, O=osäkert alltså. Det blir troligtvis så att jag avstår den här bilen just för att det finns för många frågetecken. Det som skrämmer bort mig mest från den bilen (som jag nu fick ner från 89000:- till 60000:-) är just att han inte vill besiktia den innan jag köper den. Sista besiktningsdag är 31mars så det tycker iaf jag att han kan kosta på sig om han vill bli av med bilen.

Senaste kontakten jag hade med honom lät som så att om jag byter in min bil samtidigt här med viss mellanskillnad från hans sida så vill han inte lämna några garantier på bilen och jag får besiktiga själv, alltså kan han avskriva sig sina skyldigheter om det uppstår fel på bilen inom garantiperioden eller som kommer fram på besiktningen?
Kör bilen tuill bilprovning för en bildiagnos. Nej säljaren kan inte friskriva sig ifrån ansvar bara för att han inte besiktigar bilen innan köp. En bilhandlare måste sälja trafiksäkra bilar. Sedan kan ju alltid fel uppstå.
av Mwi
Köp en med antisladd om du tänker på säkerhet. Angående bilhandlaren är det en riktigt eller är det en sån där allbils handlare om ja. Köp då hellre privat eller gå till en riktigt handlare för det finns många V70 till salu.
av Nilson
Det finns som sagt många V70 till salu och man kan ha som grundinställning att man inte gör några klipp.
Kan man pruta för mycket på en bil finns det antagligen dolda fel.
Nu kommer säkert nån påstå att dom prutat och gjort klipp osv men jag pratar om en grundinställning för oss vanliga dödliga.
Hittade den här tex, och för en newbie som jag tyckte jag den såg bra ut.
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_v7 ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
av greeeken
Ringde trafikverket för att kolla upp tidigare ägare och ringa dom för att höra vad dom tyckt om bilen. Vad väl positivt överlag med senaste ägaren förutom att han fått byta till ny kopplingsats.

Att man bytt koppling betyder inte att man kört hårt
Om utrampningslagret gett med sig så kan man lika gärna byta koppling när allt är nere. Merkostnaden är inte så stor.
Klonkandet kan vara vad som hellst. Kan lika gärna vara sten o grus i vid fjädrarna.
av farsan
Mwi skrev:Köp en med antisladd om du tänker på säkerhet. Angående bilhandlaren är det en riktigt eller är det en sån där allbils handlare om ja. Köp då hellre privat eller gå till en riktigt handlare för det finns många V70 till salu.
editerad är bilhandlaren det är väl en sån där alltiallo handlare.

Efter att ha läst alla inlägg nu så är jag väldigt tveksam till köpet.
Senast redigerad av 1 farsan, redigerad totalt 0 gånger.
av Nilson
Jag tycker ingen av dom 2st bilarna är köpvärda då dom gått för långt i förhållande till pris men det är bara min personliga åsikt.
Däremot så finns det en fördel att köpa av en bilhandlare för man brukar få en försäkring på köpet.
Nu är den kanske bara på 3mån och 500mil men dom brukar gälla för det bilprovningen slår ner på.
Vilket innebär att när man köpt bilen åker man och besiktar den även fast den inte ska det och det som blir en 2:a på besiktningen går på garantin.
av farsan
Har ju över dagen på mig att tänka över just dom bilarna där, men som någon annan sa, det är dumt att hasta & det finns andra bra bilar på blocket, men det jag tänkte på är ju att 2.5:an här har gjort ganska stora servicar redan, det enda som jag inte fattar riktigt är kammremmen där, så konstigt skrivet, är det för 7000mil sedan det är bytt eller byttes den vid 7000mil. Byttes den vid 7000 så är det väl lite i senaste laget nu.

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]