Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Behöver hjälp blir snart tokig.Bilen är en volvo 740-90 GL är precis inkörd 58 tusen mil :D

Allt började med att jag bes bilen i veckan fick höga hc värden (385). Bytte då insugspackningen och gjorde rent spjällhuset, bytte rotor och fördelare. Startade bilen gick kanon men nu när den är varm så lägger cylindern närmast torpedväcken av. Men bara på tomgång när man kör så går den som vanligt inga ryckande eller misständning. När jag tar bort tändhatten så finns det en fin gnista men den tänder inte ändå. När bilen är kall igen så går den riktigt igen på tomgång fram till att den blir varm.

Har sökt på forumet men har inte hittat någon med samma fel.

Tacksam för svar
Finns väl en möjlighet till och det är att spridaren för det insuget är lite dålig och kanske inte släpper igenom förrän bränsletrycket stiger vid pådrag. Kanske lite långsökt men om övriga tips inte funkar så kan du ju kolla.

Mvh gk
Bladmått !
skulle tippa på 0,4 mm med kall motor.

Saker utvidgar sig när dom blir varma - om du har alldeles för litet ventilspel (mellanrum mellan kammen och ventilen) när bilen är kall så har du INGET när den är varm och då stänger inte ventilen helt.
Kör du med detta så kommer ventilen att bli överhettad och bränna till slut - OM det nu är DITT problem !

skulle förresten testa att kontrollera/ byta tändstift först om jag vore i dina kläder
/emwtur
Har nu varit inne och ombes bilen och nu var hc värdet 38.

Nu åter till felet som var innan, det jag gjorde för att motorn skulle gå riktigt igen var att byta tändstift. Stiftet som satt i var av märket Brisk och det verkade inte fungera när det blev varmt satte i ett ngk och nu går motorn som en klocka igen.
Så nu går den lätt över till 60,000 mil :lol:

Tack för alla svar :-)-)
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]