I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
#505466
vet ej om jag lägger tråden rätt men. det gäller iallfall vid trimming!
min bil går konstigt, och jag har monterat på en större turbo. en Garret T25.
och jag ställde upp laddet idag,och bilen laddar inte mer för det!
vid start så måste jag vänta på trycket skall komma upp i pumpen. och när jag kör så dör bilen nästan! precis som den tappar trycket!
så min fråga är. hur skall jag gå vid vägar? byta till större pump eller skaffa en ny BTR?

jag hitta en bild på ett sätt en annan hade gjort.
funkar det o göra så här? alltså koppla via orginal btr
Bild

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#505531
Att sätta en extra btr efter original, speciellt nåt billigt kraffs är att be om bekymmer. Det funkar men dels vill man egentligen inte ha högre tryck i bränslesystemet än vad det är original och dessutom kan man få bekymmer med resonans/pulsering med dubbla regulatorer.

Men det låter ju som om du i första hand har problem med bränslepumparna. Till exempel att tankpumpen inte går.
av volvo944gl
#505683
båda pumparna på bilen går. den under förarstolen är helt ny. inkl filter!
men eftersom pumpen måste arbeta så mycket så tror jag att den "tappar" trycker när man kör. bilen drar 2 liter milen med denna uppsättning av turbo osv.
polaren trodde det var btr'en som har lakt av.
nej jag hade inte direkt tänkt o göra så. utan jag ville veta om det funkar o göra så.
jag hittade denna sida man kan beställa modelanpassade BTR'er
http://alutech.se/?do=viewitem&id=capb
eller
http://alutech.se/?do=viewitem&id=394

vad tror du? jag blir galen på bilen snart! har snart bytt allt i motorrummet och bilen går fortfarande inte som den skall!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#505720
Byt till en vanlig. Bortkastade pengar med ställbara. Och funkar pumparna så är ju btr nästa logiska steg om det är nåt med flöde/tryck i systemet. Du har kollat så att vacuumslangen till btr är hel?
av volvo944gl
#505811
slangen skall vara hel. jag bytte ut denna för orginalet gick sönder när jag rörde den :P
kan det ha något med att göra att det sitten en biltema pump på bilen?
Användarvisningsbild
av vetten
#505986
volvo944gl skrev:slangen skall vara hel. jag bytte ut denna för orginalet gick sönder när jag rörde den :P
kan det ha något med att göra att det sitten en biltema pump på bilen?
Troligt Ja :mrgreen: Vad vet jag, men den kanske inte ger tillräckligt med soppa som du behöver.
av volvo944gl
#506033
jag körde på biltema pump på min gamla 944 gl 92a. och där gick den jätte bra!
så ni tror att pumpen get fördåligt med tryck eller förlite soppa vid högre varv?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#506081
Om btr är trasig så kan inte pumparna bygga upp rätt tryck. Så det kan ju vara ide att antingen mäta trycket eller köpa en annan annan btr på skroten och prova.
av volvo944gl
#506130
jag har en annan btr! som är från en GL borde inte den funka o använda?
av *pettson*
#506354
Varför använda spekulationsmetoden?
Koppla upp en bränsletrycksmätare och ut o kör? Du ser ju om den har rätt tryck och om den håller rätt tryck. Utgå ifrån resultatet du får.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]