NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rebmar
:D Hej!
Jag har problem med min dieselvärmare på min V50 2.0 -06.
Det börjde med att den inte startade på inställt tidur dom flesta gångerna,då var det bara trycka på värmaren manuellt då funkade det, men för det mesta så gick värmaren dåligt den rök en stund för att sedan stängas av.
Men nu finns det inget liv i den alls,försöker man sätta på värmaren så tänds infolampan upp som den ska men bara i 2 sekunder alltså inget händer. Jag har felkodläsre från BSR ppc-diagnostic och den har hjälp mig flera gånger men den visar inget fel alls på värmaren varken från CPM modulen eller CCM modulen eller någon annan modul alls. jag har plockat bort värmaren från bilen och testkört och mätt upp alla komponenter
och allt funkar som det ska så min fråga kan det vara stydonet i värmaren som har braxat är det någon annan som har varit med om samma sak eller liknande
Tacksam för alla svar
Tobbe
Jag nu demonterat styrdonet och skickat den till Innosund Elektronik som ska testa styrdonet.
Är det inget fel i styrdonet så tar dom bara 500sek för kontrollen behöver dom reparera den så blir det 2000sek,
Då får man i allafall reda om det är något fel på den än köpa en ny på Volvo som vill ha 3000sek.
Skriver vidare sedan jag får tillbaka styrdonet. Ifall det är någon som har liknande problem...
Har vært borti det samme ja. På min forige bil V50 1.6 D MY07
Den sluttet å starte på tidsur, men direktestart fungerte. Men til slutt ville den ikke fungere i det hele tatt.
Endte opp med av hele varmeren ble byttet, da det ikke var mulig å skaffe styreenheter til de varmerene løst.

Ikke at jeg brydde meg, det var garanti på bilen uansett så.
Använder värmaren varje morgon som kväll på vinter halvåret, i våras förra året slutade värmaren att fungera, display visade en stund att den var igång men värmaren startade inte, lämnade bilen på service i höstas och min service kille sa att det är nog styrenheten, när jag hämtade bilen på kvällen var den bytt och värmaren fungerade klockrent igen.
Det kostade mig 6.512.- inkl. arbete (de-mo/byte) och program uppdatering, en ny styrenhet (VO 31267431) kostade 3.186.-, inkl.moms.
Felkoden var CPM-1308 Värmarfläkt, felaktig signal.

Volvo V50 1,6D M07, reg 2006, bilen har nu gått 15.740 mil (Motorväg 10-20 mil varje vardag, 80 mil i veckan) och drar medel 4,2 liter enl datorn, totalt 5,06 liter enl. ALLA tankningar sen bilen var ny, inkl dragning av en 1.230Kg husvagn på semestern.

Kan bara säga, att jag är mycket nöjda med bilen trots höga service kostnader hos Volvo verkstäderna ,
totalt har den kostat 51.754:- inkl 1 omgång sommardäck, och slår man ut per mil så blir det bara 3,29Kr.

/Erik
Hej!

Jag har nu fått tillbaka styrdonet som har reparerats och jag har monterat ihop allt och provkört värmaren.
Men inget liv i den alls, alltså som innan. Är det någon som har nån erfarenhet av liknande fall.
Tobbe
Hej igen!
Nu har jag fått igång dieselvärmaren, med att få 2 styrenheter "utbytes" nedskickade i två omgångar från Innosund elektronik i Jämtland (väldigt bra support i från dom) .med den sista styrenheten jag fick av dom +att jag byte glödstift och fläkmotor så startade värmaren idag, Det var inte direkt fel på glödstiftet eller fläktmotorn men dom uppmätta resistansvärdena låg nära gränsvärderna så det var bara dumt att inte byta dom när man har allt på arbetsbänken. 5000sek gick reservdelarna på så det är så konstigt att prislappen skenar iväg så fort om lämnar in bilen på verkstaden eller gör det själv..... :D
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]