Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sccarber
Jag ska byta fördelarlock och rotor då de ser ut som s-t. Men hur får jag loss rotorn? Det är inga skruvar i den nya jag har köpt. Försökt att försiktigt stoppa in en skruvmejsel mellan rotorn och fördelaren, men vet inte om man vågar ta i.

Kan man spruta rostlösning ellikn? Eller sabbar man då?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av päpplet
bryt tills rotorn går sönder, dom brukar kunna fastna på axeln.
av sccarber
Snabbt svar! Tack!
Men du menar alltså typ att bryta i "springan" mellan rotorn mot axeln? för det sitter ju en gummipackning mellan fördelaren och toppen, ingen fara att denna skadas? För jag använder ju den som mothåll.

(Det är en 940 B230 sugmotor)
av bodhii
jag brukar ta tag i rotorn med näven och dra som en idiot med smedhänderna. släpper till slut och så får man lite skärsår i näven. :shock:
Användarvisningsbild
av päpplet
har rotorn aldrig blivit bytt innan brukar dom rostat fast på axeln och då går dom bara av. Bättre att ta en polygrip och spräcka den med så den ramlar av i delar.
av sccarber
Den sprack, så det löst sig. Gissar att det inte var bytt på länge, såg inte så ut. Så nu går bilen bättre, får se om detta hjälper till att få ner förbrukningen på 1,7 liter milen..

Tack!!
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]