Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att bara säga att andra är bättre känns väl lagom givande. Man måste väl veta vad för grejer volvohandlaren använder i så fall?

Och vet man det bör man ju även säga det här. Inte bara göra reklam för andra.
av Mubin
Hej,
Jag lät Bilia göra det innan jag hämtade ut min V60 . Har aldrig gjort detta på mina tidigare bilar.
Hämtade ut den 5 februari. Har tvättat av den 1 gång /vecka utan petroleum baserad avfettning och
det verkar funka bra men får se om det varar ett år.
Jag betalade ca 3500:-. Tror inte det är så stor skillnad mellan de olika fabrikaten utan resultatet
hänger på den som utför jobbet. Valde bilia eftersom om det blir problem har jag bara dem att kontakta.
/CH
Salt och asfaltsrester sätter sig på lacken oavsett om man har lackförsegling eller inte. men det är avsevärt mycket lättare att få bort det och lacken håller sin blankhet mycket bättre om man man använder kända lackförsegare.
Men om någon tror att man inte behöver avfettning då har ni blivit lurade.
Det viktiga är att lackförseglingen klara olika avfettningsmedel och det är nog det som är skillnaden på bra och dåliga märken.
Det brukar märkas efter något år om lackförseglingen är värd namnet eller inte.
Har för mig att auto motor och sport ville göra ett test för något år sedan där alla de kända (Ditec, mr cap, Bvs osv) lackförseglarr firmor skulle få lackförsegla en bil var. Ingen ville delta i det testet har jag för mig. Det talar sitt tydliga språk enligt mig. Tvätta och avfetta polera era bilar själva så blir det bra.
av otown
Mubin skrev:Hej,
Jag lät Bilia göra det innan jag hämtade ut min V60 . Har aldrig gjort detta på mina tidigare bilar.
Hämtade ut den 5 februari. Har tvättat av den 1 gång /vecka utan petroleum baserad avfettning och
det verkar funka bra men får se om det varar ett år.
Jag betalade ca 3500:-. Tror inte det är så stor skillnad mellan de olika fabrikaten utan resultatet
hänger på den som utför jobbet. Valde bilia eftersom om det blir problem har jag bara dem att kontakta.
/CH
Tackar för ditt ca pris, ja fick ett dyrare pris på det om ja skulle göra det, så nu har dom nåt o jobba på =)

Asfaltrester blir det alltid, men det hänger på hur svåra dom är att ta bort
av Mubin
Jag ser det som ett test. Har alltid polerat o vaxat mina bilar själv vår och höst.
Funkar det inte bra kommer jag vaxa den själv till hösten.

/CH
Mubin skrev:Jag ser det som ett test. Har alltid polerat o vaxat mina bilar själv vår och höst.
Funkar det inte bra kommer jag vaxa den själv till hösten.

/CH
Behöver du vaxa till hösten, då kan du konstatera att du slängt dina pengar i sjön som du lagt på lackförsegling !

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]