Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Hur är det möjligt??
Har på kort tid tappat spolningen på både bakruta och framlycktor. Har kollat att det är tre olika pumpar på bilen, en för framruta (sprutar), en för bakruta (surrar men inget vatten) och en för framlycktor (osäker funktion). Kan det finnas ett samband och varför inget vatten på bakruta trotts att pumpen går ?:-/
Användarvisningsbild
av Erico
Fred skrev:Isproppar lite här och där på grund av för utspädd spolarvätska...? Hur kallt har ni i Umeå så här års? :)
Nja, kunde varit men vi har i dagarna ca +6°och 50/50 spolarvätska så det är nog nått annat som trollar, men tack i alla fall :-)-)
av Fred
Ja, 50/50 måste ju räcka även om det är riktigt kallt. Om du kört med det hela vintern kan det ju inte vara fryssprängning heller. Kan det vara något annat som blockerar slangarna tro?
av Sjöle
Har du verkligen räknat pumparna? På min V70-05 har i alla fall 2 pumpar. En högtryckspump för strålkastarspolning. En pump som sprutar vatten för vindrutespolning. Samma pump spolar bakrutan när pumpen polvänds d. v. s. pumpen snurrar baklänges. Du bör ju ha två olika fel.
Användarvisningsbild
av Erico
Sjöle skrev:Har du verkligen räknat pumparna? På min V70-05 har i alla fall 2 pumpar. En högtryckspump för strålkastarspolning. En pump som sprutar vatten för vindrutespolning. Samma pump spolar bakrutan när pumpen polvänds d. v. s. pumpen snurrar baklänges. Du bör ju ha två olika fel.
Jag var på Volvo igår för att hämta monteringsinstruktioner till servicesatsen som isolerar kalldrag runt rattstången (värdelös passform (S) ) och passade samtidigt på att fråga om detta problem. Killen bakom disken kollade i sitt program (vida) efter att ha slagit in regnummret och bilden visade två likadana pumpar under spolarvätskeburken till fram och bakruta. Till lycktorna satt det en högtryckspump i sidan på burken. På min bil sitter det inga torkare på lycktorna, bara sprutmunstycken. Kan det vara skillnaden eller kollade han på fel modell? Går det att se utan att hissa upp bilen och skruva bort en massa plastskivor tro? Får nog ta en närmare titt live på det där imorgon.
av Sjöle
Killen hade nog rätt. Så ser det ut. Pumpen går hur lätt som helst att bara dra i sidled och sedan nedåt strax framför höger framhjul. Du behöver inte ta bort någonting mer än pumpen. Spolarvätskan sprutar ut förstås. Sladden är också lätt att ta isär. Den stående pumpen som spolar rutorna. Den liggande har högtryck till strålkastarna.

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]