Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Dålig värme lär bero på nåt annat än evaporator, typ dålig termostat, värmeelement, spjäll/motor eller annat elektriskt. Vet du om du har några felkoder på ECC?
Användarvisningsbild
av Tofulus
Japp, termostaten öppnar för tidigt. Kan rekommendera att köpa ny på Volvo, eftersom jag till min gamla bil köpte termostat från Biltema, fungerade under ett år så var det dålig värme igen.
Användarvisningsbild
av Dalmans
lite kul att jag imorse bad sambon åka in på biltema och köpa en åt mig, under dagen på jobbet kollade jag forumet, fick se ditt inlägg och kastade mig på telefonen,

hann stoppa henne i dörren på biltema och har nu varit på volvo och köpt en... evaporatorbytet får vänta tills det blir skönt skruva-väder då kylan inte behövs förens dess!
av *pettson*
Volvo använder vanliga wahler i egen förpackning och biltema använder wahler i wahlerförpackning eller vit kartong, för min del ser jag ingen skillnad så långt, men det var väl inte oväntat antar jag.
Vad gäller passform på 850 och 70 serien så har jag aldrig någonsin haft problem med läckage eller dålig passform, däremot har jag sett många konstiga monteringar där montören inte har en aning om hur packningen fungerar. Inte ens en termostat som hållit kortare tid än andra från t.ex autoexperten (som säljer wahler) eller mekonomen (som säljer wahler) har jag råkat ut för. INGEN av dessa är nån evighetsvara. En termostat ska bytas senast vart 3:e år senast egentligen för att vara på topp och göra allt klanderfritt, och det är en förbrukningsartikel, pajjar termostaten inom ett år så ska den definitivt tillbaka på disken omgående oavsett vart den tillverkas eller vem som säljer den. Dåliga termostater är absolut ingen bristvara hos volvo, mekonomen, autoexperten osv, en termostat är liksom så enkel att man inte ändrat konstruktionen på den sedan 1910 talet. Man använder vax som utvidgas av värme helt enkelt. En konstruktion som är superbillig och även svår på så sätt att vax inte alltid beter sej som man tänkt i längden. Nåt man medvetet struntat fullständigt i hos biltillverkarna.
Även glykolen är en förbrukningsartikel, även om folk inte tror det.

Det konstiga jag märkt är däremot att när nånting gått sönder från biltema så reklamerar man det inte, då skriver man om det på alla ställen man kan som en dålig upplevelse. Går nåt från mekonomen sönder så slänger man det på disken och blir arg. Likaså blir man arg och reklamerar på volvo eller autoexperten. Händer det överallt utom på biltema så skriver man faktiskt inte en arg rad om det nånstans tydligen? Nyligen var det bromslang från skruvat som var ämnet som avbräck, men dåliga bromslangar från autoexp eller mekonomen har funnits också, även från volvo för min del. (ny slang med ogängade anslutningar som inte ens gick att blåsa igenom heller).
Nyfiken som jag är så undrar jag ju varför det är så?
Menar oavsett vart nåt är köpt så bör man bli lika arg och ha samma åsikter om delarna och dess kvalitet osv?
Det är OT men jag frågar gärna i en annan tråd om trådskaparen inte vill ha frågan här.
Användarvisningsbild
av sidhabo
*pettson* skrev: Nyfiken som jag är så undrar jag ju varför det är så?
Menar oavsett vart nåt är köpt så bör man bli lika arg och ha samma åsikter om delarna och dess kvalitet osv?
Det är OT men jag frågar gärna i en annan tråd om trådskaparen inte vill ha frågan här.
Jag tror att det beror på Biltemas stora nackdel. Ingen kundservice !!
Personligen orkar jag aldrig försöka få tag på någon person på Biltema som kan ge mig rådgivning.
Men det tål ju också att tänka på ifall Mekonomens eller Bilias kundservice verkligen motiverar den ibland enorma prisskillnaden.
I de fall jag är rätt säker på att jag själv hittar rätt del på Biltema så blir de ofta ett prisvärt alternativ.
Har haft turen hittills att slippa reklamera på Biltema. Det kanske inte är så blodigt :roll: ?:-/
av *pettson*
Fast om det är rådgivning man vill ha så är ju biltema helt fel ställe att vända sej till från början, det ska man ju inte var arg för i den bemärkelsen, det är ju inte ide´n med biltema, det är ju lite som att gå till cheapy och bli irriterad för att man inte får samma behandling som på lokala bygghandeln för proffsen. Personalen är inte utbildad på bilar mestadels och försäljningen sker ju heller inte över disk av den anledningen. Där är det ju kunden som ska veta vad han ska ha så att säga och kunden plockar det själv i egen korg. (Förutsätter att listorna är korrekta naturligtvis, dom har haft en del att önska *suckar*). Även på skruvat förutsätter det att kunden vet vad han/hon ska ha. Övriga ställen har försäljning över disk där någon plockar fram saker, förhoppningsvis rätt saker. Men även där sker fel ibland.
Annars gällande kundservice så vet jag inte, men jag är ofta i linköping och där är alltid trevligt folk och man behöver sällan vänta i nån längre kö? Kundservice är det första man möter när man går in i butiken. (Nej.. jag är inte biltemasponsrad :roll: ).
Men gäller det reklamation så, tja jag har aldrig nånsin haft problem med det. Alltså .. prylen+ kvitto upp på disken, förklara vad som var fel. (fick en bromsskiva som var feldimensionerad, centrum var 2mm för tjockt vilket gav en konstig offset på själva skivan). Man hämtade en annan, mätte gamla och nya så den nya var korrekt och gav mej den utan problems. Inga konstigheter, dom få saker jag råkat på som jag varit missnöjd med har jag också sagt till om. Jag har även sagt till om listor och felrekommendationer i listorna. Jag har även hört av mej till skruvat om vad man döper sakerna till, det som är på bild och det som är till namn är ofta inte samma saker, kanske för att den som lägger in bilder inte vet vad dom olika sakerna är. Stämmer bild och text så underlättar det väldigt för den osäkra.
Användarvisningsbild
av sidhabo
*pettson* skrev:Fast om det är rådgivning man vill ha så är ju biltema helt fel ställe att vända sej till från början, det ska man ju inte var arg för i den bemärkelsen, det är ju inte ide´n med biltema, det är ju lite som att gå till cheapy och bli irriterad för att man inte får samma behandling som på lokala bygghandeln för proffsen. Personalen är inte utbildad på bilar mestadels och försäljningen sker ju heller inte över disk av den anledningen. Där är det ju kunden som ska veta vad han ska ha så att säga och kunden plockar det själv i egen korg. (Förutsätter att listorna är korrekta naturligtvis, dom har haft en del att önska *suckar*). Även på skruvat förutsätter det att kunden vet vad han/hon ska ha. Övriga ställen har försäljning över disk där någon plockar fram saker, förhoppningsvis rätt saker. Men även där sker fel ibland.
Annars gällande kundservice så vet jag inte, men jag är ofta i linköping och där är alltid trevligt folk och man behöver sällan vänta i nån längre kö? Kundservice är det första man möter när man går in i butiken. (Nej.. jag är inte biltemasponsrad :roll: ).
Men gäller det reklamation så, tja jag har aldrig nånsin haft problem med det. Alltså .. prylen+ kvitto upp på disken, förklara vad som var fel. (fick en bromsskiva som var feldimensionerad, centrum var 2mm för tjockt vilket gav en konstig offset på själva skivan). Man hämtade en annan, mätte gamla och nya så den nya var korrekt och gav mej den utan problems. Inga konstigheter, dom få saker jag råkat på som jag varit missnöjd med har jag också sagt till om. Jag har även sagt till om listor och felrekommendationer i listorna. Jag har även hört av mej till skruvat om vad man döper sakerna till, det som är på bild och det som är till namn är ofta inte samma saker, kanske för att den som lägger in bilder inte vet vad dom olika sakerna är. Stämmer bild och text så underlättar det väldigt för den osäkra.
Vi är nog helt överens om Biltema koncept.
Bra feedback om att reklamation funkar då.
Desto större anledning att kolla upp Biltema alternativet ....
Användarvisningsbild
av Tofulus
Jag har också köpt en hel del grejjer på biltema och Finlands motsvarighet till mekonomen som jag varit nöjd med, men just termostaten har fastnat i minnet, den var jag inte nöjd med. (lade packningen rätt, termostaten åt rätt håll) och detta var på en 440 -94. Förde inte heller tillbaka den för jag hade inget kvitto kvar.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Köpte en termostat av Biltema som inte funkade, lämnade tillbaka biltemes termostat något år efter utan kvitto och fick pengarna tillbaka. Även detta i Finland.

Det verkar vara fler problem med just D4204T5-moto[…]

Batterilampan lyser.

Volvo V50 2006 bensin. 13,000 mil. Batterilampan t[…]

Varje gång jag ser en bil tillverkad fö[…]

Ursäkta mig! 2,4 liters motor ej turbo. Enda[…]