Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
ja va konstigt att siffrorns är så nära som jag gissade. Det gick ju inte att trimma D3, det visste någon för han kände motorn...... Man blir trött ibland.
av Freddi
Honke skrev:ja va konstigt att siffrorns är så nära som jag gissade. Det gick ju inte att trimma D3, det visste någon för han kände motorn...... Man blir trött ibland.
Humlan kan inte flyga, men det vet inte humlan så den flyger ändå.
Användarvisningsbild
av Aresso
Det är min bil som BSR byggt V70 D3 testen och utvecklingen på. Det skedde redan i somras. Gött att man är klar nu, sent omsider. Jag har sålunda fått en tid nu på måndag för installationen. Kommer att bli intressant att se vilken effekt det ger. http://sv.bsr.se/products/t1992/ Återkommer i slutet av nästa vecka med en kort recension.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Honke skrev:ja va konstigt att siffrorns är så nära som jag gissade. Det gick ju inte att trimma D3, det visste någon för han kände motorn...... Man blir trött ibland.
Hur fasiken håller det där ihop ?:-/ 476 Nm i D3an, och Volvo som sade att man var tvungen att sänka dragvikten till 1600 kg för att D3an aldrig skulle hålla för att dra 1800/2000 som D5n gör
Användarvisningsbild
av Honke
VolvoB20 skrev:
Hur fasiken håller det där ihop ?:-/ 476 Nm i D3an, och Volvo som sade att man var tvungen att sänka dragvikten till 1600 kg för att D3an aldrig skulle hålla för att dra 1800/2000 som D5n gör
Hur det håller ihop har givetvis inte jag en aning om, men BSR brukar ju vara hyffsat ärliga med effektangivelser....
av Freddi
VolvoB20 skrev:Volvo som sade att man var tvungen att sänka dragvikten till 1600 kg för att D3an aldrig skulle hålla för att dra 1800/2000 som D5n gör
Eller så sa volvo så för att få sälja de dyrare D5orna? Marknadsföringstrick har ju volvo kört med tidigare. Gamla generationen V70 som fanns med 2.4liters diesel på 126 hästar, 163 hästar eller 185 hästar trots att det var samma motor i alla bilar men med olika balla emblem på bakluckan. Deras 140 hästare som är samma som 170 hästaren osv.
av perhall
Måste säga att jag tycker att BSR-trim, eller RICA, verkar vara en rätt dålig affär och att det är orimligt dyrt. Om vi för enkelhetens skull pratar HK så kostar det ca 20 000 att få 163 hk istf 109 (snart 115) från fabriken. ca 25000 för att få D5 205 hk mot D3 163 hk. Sen finns rabatt, kampanjer etc. men ungefär. Att då köpa 25 hk för 9000 med antagligen 0 i andrahandsvärde (ev. minus eller plus beroende på inbyte o köpare), tappa garantier etc. ... En D5 lär ju vara värd 15 mer än en D3 om 4 år. Sen har vi problem som kan uppstå. Någon eller ett par på forumet har problem med sina BSR:ade DRIVe, jag har haft problem med en RICA-optimerad T5 som ryckte o hade sig. Och man får ju inte ens hälften av karaktären hos den större originalmotorn men betalar hälften av priset...

Däremot kunde det ju vara idé att optimera en 2,4D-00 och få 240 istf 175 hk, eller en 335i och få 360 istf 306 hk. Eller en Jag XF 3,0D och få 295 istf 240 (/211) hk.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Freddi skrev:
VolvoB20 skrev:Volvo som sade att man var tvungen att sänka dragvikten till 1600 kg för att D3an aldrig skulle hålla för att dra 1800/2000 som D5n gör
Eller så sa volvo så för att få sälja de dyrare D5orna? Marknadsföringstrick har ju volvo kört med tidigare. Gamla generationen V70 som fanns med 2.4liters diesel på 126 hästar, 163 hästar eller 185 hästar trots att det var samma motor i alla bilar men med olika balla emblem på bakluckan. Deras 140 hästare som är samma som 170 hästaren osv.
Jopp men då hade ju bilarna samma dragvikt.

Nu säger Volvo när man frågar att D3 2.0 har så högt laddtryck/vrid på låga varv och hög utväxling ur 2.0 liter att det inte håller för mer än 1600 kg då man redan ligger på gränsen för vad grejjerna håller för.

Du menar att det bara är marksnadsförings-ljugande från Volvos sida?
av viktore
VolvoB20 skrev:
Freddi skrev:
Jopp men då hade ju bilarna samma dragvikt.

Nu säger Volvo när man frågar att D3 2.0 har så högt laddtryck/vrid på låga varv och hög utväxling ur 2.0 liter att det inte håller för mer än 1600 kg då man redan ligger på gränsen för vad grejjerna håller för.

Du menar att det bara är marksnadsförings-ljugande från Volvos sida?
Att motor och drivlina skulla trilla i bitar om man drog mer än 1600kg är rent nonsens. Jag skulle tro att dragvikten beror antingen på någon annan komponent som sätter stopp, bromsar exv - eller att man vill få kunder som vill dra mer att köpa ett dyrare motoralternativ.
Användarvisningsbild
av Honke
viktore skrev: Att motor och drivlina skulla trilla i bitar om man drog mer än 1600kg är rent nonsens. att man vill få kunder som vill dra mer att köpa ett dyrare motoralternativ.
Jag tror precis likadant.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]