Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Åkte till Örebro idag och på hemvägen började bilen småhacka för att till slut endast gå på 4 cylindrar , motorlampan började blinka varje gång motorn belastades för att till slut lysa konstant ett tag , har nyligen bytt en tändspole då motorn hackade vid gaspådrag och felkod sattes på misständning cylinder 2 , efter byte av tändspolen gick bilen perfekt , har nu testat flera gånger med att radera felkoder , ut och köra för att på nytt få lysande motorlampa men ingen felkod hittas.... what? borde det inte bli felkod när motorlampan tänds eller tar inte PPC:n alla felkoder vilket jag trodde att den skulle göra.
av DaXX
Känner igen problemet när min bil hade en defekt tändspole på 6:ans cylinder. Hade en felkod när jag läste ut första gången,
sedan rensade jag felkoden och bilen fortsatte gå dåligt. Trots att motorlampan tändes vid gaspådrag över 3000rpm så fick jag
ingen felkod. Efter att ha använt bilen några gånger med flera start/stopp så kom koden tillbaka igen. Blev själv lite fundersam så jag
frågade..

Svaret jag fick var att tändspolarna inte lämnar någon felkod varje gång och där av kan motorlampan blinka/lysa trots att ingen felkod
läggs. Jag fick som sagt köra bilen flera gånger innan jag fick upp 6:ans spole igen.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Ok, beställde spole från skruvat i morse som jag får på måndag men jag har kvar den gamla som jag bytte ut och med den gick bilen bra förutom vid gaspådrag då motorn misstände, ska ut och kolla imorgon när jag äntligen är ledig vilken cylinder som är borta och testa den gamla spolen på den cylindern , förhoppningsvis går den då så att det inte är nåt annat skit som strular.
Användarvisningsbild
av wissel
Har du haft ur alla stiften ?
Fick en gaelen idé om att en elektrod "ramlat" av ett stift ????!
Hoppas jag har FETfel....
:-)
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har inte gjort något än, ska kolla imorgon och jag tror (hoppas) att det är en tändspole som felar , stiften bytte jag förra sommaren och hoppas att inte en elektrod ramalt ner i cylindern :shock:
det värsta scenariot är att det är en bränd ventil men ......... provar med tändspolen först då jag har den gamla som felade kvar ( som gick bra när man inte gasade för mycket )
Användarvisningsbild
av Kaxe
Tändspole cylinder 4 kass, nu går bilen på alla 5 igen :D
av Fred
Skönt att du hittade felet! :D

Men detta betyder att två av dina tändspolar gått sönder inom loppet av ett år eller?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Jepp , den förra byttes i November 2010 alltså 4 månader sedan, ångrar nu att jag inte köpte 2 på en gång nu så att jag haft en i reserv ifall det skulle ske igen, en kompis har en V70 170 hk 01:a som han på ganska kort tid bytt 3 st tändspolar på.
av Fred
Köpte du en i reserv nu då? :wink:

Mysko att ni råkat ut för så många haverier...visst har jag läst om trasiga tändspolar men det känns inte som att det är SÅ vanligt...
Användarvisningsbild
av Kaxe
Jag beställde en på skruvat som jag får på måndag, den jag satte i nu är den spolen som byttes ut i november som jag hade kvar, den spolen går bilen bra med förutom när man accelererar då den hackar annars går den som det känns bra, hackningarna märktes mycket mer med BSR trimmet inprogrammerat , får även felkod på misständningar cyl då denna spole är monterad men det viktiga är att bilen nu går på alla 5 så att jag vet att det var den andra spolen som var totalkass , på måndag ska den nya in fort som f...n
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]