Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dickan
Hejsan.

ja va inne o besiktigade min 855 t5r i måndags...

4 x 2or..

spänna handbromsen. vad är det för verktyg man behöver för det om man ska prova spänna i centerhandsfacket?

sen så peka en lampa upp och den andra ner men de gick inte o sjustera manuellt. men det är väl ett lättare problem..

nu till det "svåra" vad kan dessa avgas värde bero på.

co 0.5
cs 2500 0.8
hc 83
lambda 1.01

de pendla väldigt mycket upp och ner. men vid gas så gick de aldrig ner riktigt.

vad som mer har hänt med bilen på nu senare tid är att när man startar den så är den väldigt låg och orolig på tomgången tills den blir varm. samt så tycker ja den inte laddar lika bra länge. innan har den visat 0.6-0.65
nu knappt 0.3. men den "vanliga" mätaren är väl densamma kanske lite lägre. kan det ha med detta o göra? ja ska koppla in laptopen o kolla av felkoder för när ja greja med det så va det något om bränslet tillförsel men la inte så stor vikt vid det tillfället.

mvh
av rd350
Handbromsen justerar du först och främst ute vid hjulen genom ett hål i bromsskivan med en skruvmejsel. Avgasvärdena,gör som du skälv föreslog och läs felkoderna först.
av *pettson*
Bäst att tillägga.. justera ute vid hjulen.. NÄR DU SLÄPPT PÅ SPAKJUSTERINGEN.. förlåt att jag skriver det med stora bokstäver, men det verkar som många glömmer den lilla men extremt viktiga biten. När justeringen är utförd vid hjulen så kan du ställa in spakjusteringen igen på 6-8 hack.
av Dickan
Felkoder....

CI-113 Fuel Level Sensor Signal too high
CI-121 Engine Coolant Temp Signal Faulty
CI-221 Vehicle speed signal missing

andra felkoder...

ABS-312 Right Front wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-322 Right Front wheel sensor signal, extrapolation
ABS-313 Left Rear wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-323 Left Rear wheel sensor signal, extrapolation
ABS-314 Right Rear wheel sensor signal, fault in circuit

AT-124 Mode selector switch, signal too low
Unknown DTC FF
AT-411 Control Module EEPROM fault
AT-114 Mode Selector Switch Signal too high
Unknown DTC FF

det är alla felkoder jag hittar..

hoppas detta kan "lösa" mitt avgasvärde problem..
av Dickan
Ingen som har koll på sånt här?

verkar ju skumt. är ju ett vanligt fel att motorlampan börja lysa på volvo eller?
av *pettson*
Dickan skrev:Ingen som har koll på sånt här?

verkar ju skumt. är ju ett vanligt fel att motorlampan börja lysa på volvo eller?
Mjae skumt o skumt=?
Låt mej höra vad du själv gjort under tiden du väntar för att lösa problemet, förutom att posta det här?
av Dickan
ja har kollat underhuven så klart :) men inte hittat något som ser konstigt ut. samt googlat. men ja blir inte klok på vad koderna betyder. hade ja vetat det så hade ja ju kunna fixa det. men eftersom lambda/motorfel lampan lyser ibland och ibland/oftast inte så vet ja inte va ja ska göra. nu har ja inte gjort ett skit på ett par dagar för ja legat sjuk i sången..
Användarvisningsbild
av olindh
Du kan börja med att släcka alla felkoder för att se vilka som kommer tillbaka. Är bilen chippad?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dickan skrev:Felkoder....

CI-113 Fuel Level Sensor Signal too high
CI-121 Engine Coolant Temp Signal Faulty
CI-221 Vehicle speed signal missing
Var har du hittat det där?
113 - Lambdareglering vid övre gräns, (mager)
121 - Signal luftmassemätare
221 - Adaptiv lambdareglering dellast

Som värdena ser ut från besiktningen skulle jag säga katalysator. CO ligger där det ska före kat, och lambdavärdet nära 1 = rätt blandning. Men kolla upp felkoderna först. Om värdena pendlar en massa så hänger det ju på vad det råkade stå precis i det ögonblicket han frös värdena och skickade till datorn för utskrift. Då går det inte att lita på vad som står där.

Ingen 2:a på ABS? Börja med att radera felkoderna och se vad som kommer tillbaka.
av Dickan
Nej ingen tvåa på abs eftersom lampan inte lyser :) det har nog förra ägaren tagit ut lampan för.

men hur som. dagen ja besiktigade så va deras datorer utslagna så det är skrivet för hand de där värdena och han höll på en längre stund för att försöka få rätt. men den pendlar upp och ner hela tiden.

när ja släkt koderna med laptopen så återkommer dessa felkoderna igen "VOL FCR". som jag listade. jag själv skulle gissa att det är lambda mätaren. men har inte direkt någon möjlighet och byta ut den.

det som händer om bilen står på tomgång är att den klickar typ hela tiden. typ Bbbrrrrrrrrrr går motorn sen klick Bbbbrrrr osv.. så den är ju inte jätte jämn på tomgången. kall ska vi inte snacka om den då är den riktigt låg och kan till och med dö. så det som styr detta borde väl vara lambdan? eller varför är det så låg tomgång endast vid kallstart?

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]