Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Sonden måste vara inkopplad, motorn igång och varmkörd om du ska mäta signalen. Stick in ett par knappnålar genom tätningarna där kablarna går in för att komma åt att mäta.
Pendlar gör den, men det brukar gå hyfsat att se den med en digital multimeter även om det fladdrar lite. Det beror lite på hur ofta displayen uppdaterar också... Lite dyrare multimetrar som Fluke brukar ha en stapel under siffrorna, det är bättre.

Signalen är som det står i beskrivningen på biltema mellan gul och svart, även om de har förväxlat dem. Svart är signaljord, och gul signal. Om det nu inte är så att biltemasonden är polvänd jämfört med volvos... Då får man koppla svart till gul och tvärt om. Men så illa kan det väl inte vara ens på biltema...?
Röd och grå är förvärmning. Polariteten spelar ingen roll, det är bara ett värmeelement. Där ska du ha 12 V.
av Palvi
*pettson* skrev:Biltemas sond är inte rätt sond. Den fungerar inte till den här biltypen.
Det var inte bra ifall det är som du säger vilket jag inte tvivlar på. Jag som läste och läste innan köpet, suck. Flera som rekomenderar den lambdasonden som jag köpt. En del hade den själva med gott resultat. ??:-/
JonasR skrev:Pettson har gett dig det korrekta svaret. Du har köpt fel sond.

Ska du köpa på biltema så är den enda dom har som passar din bil denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... -titanium/
Universal titanium-sond, dvs inte färdig med original kontatkstycken, men fungerar kanon.

/Jonas
Redlös skrev:
JonasR skrev:Pettson har gett dig det korrekta svaret. Du har köpt fel sond.

Ska du köpa på biltema så är den enda dom har som passar din bil denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... -titanium/
Universal titanium-sond, dvs inte färdig med original kontatkstycken, men fungerar kanon.

/Jonas
Jag kör med en sån på min 10v. Funkar perfekt. Som sagts tidigare, vet man vad man ska ha så brukar det bli rätt.
De två citaten är tagna som exempel från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a och trådskaparen hade också 2,5L 10V motorn.

Bara att fixa en ny sond igen då. Tredje gången gillt!
Lite klurigt var det dock att biltemas sond stämde in så bra på min. Från biltema:
Denna 4-trådiga Titanium-lambdasond" "ger 1–5 V
Ett enkelt kännetecken är att det finns en röd och en gul kabel från lambdasonden
inte bara den gula och röda kabeln fanns utan även de andra två kablarna stämmer.
av Palvi
Sparkz skrev:Sonden måste vara inkopplad, motorn igång och varmkörd om du ska mäta signalen. Stick in ett par knappnålar genom tätningarna där kablarna går in för att komma åt att mäta.
Pendlar gör den, men det brukar gå hyfsat att se den med en digital multimeter även om det fladdrar lite. Det beror lite på hur ofta displayen uppdaterar också... Lite dyrare multimetrar som Fluke brukar ha en stapel under siffrorna, det är bättre.

Signalen är som det står i beskrivningen på biltema mellan gul och svart, även om de har förväxlat dem. Svart är signaljord, och gul signal. Om det nu inte är så att biltemasonden är polvänd jämfört med volvos... Då får man koppla svart till gul och tvärt om. Men så illa kan det väl inte vara ens på biltema...?
Röd och grå är förvärmning. Polariteten spelar ingen roll, det är bara ett värmeelement. Där ska du ha 12 V.
Tack,
Trodde inte signalkabeln var tvungen att vara inkopplad. Hade tex. läst att man kunde ha sonden lös och värma med brännare och läsa av, vilket jag även försökt utan resultat. Vet du vad värdet skall pendla mellan, står på biltemas sida är den skall pendla mellan 1-5V men nu har jag tydligen köpt fel sond. Men jag har ju den andra sonden kvar som jag plockat från en annan 850 med samma motor, så jag tänkte att jag kunde mäta på den. Men Måste ju i så fall veta vilket värde som är normalt.
av *pettson*
Biltemas sond pendlar på korrekt spänning men den är inte tillräckligt snabb. Den ger då felkod på styrningen iallafall.
av Palvi
Tänkte bara uppdatera lite här.

Ombesiktade idag och av mina 8 anmärkningar så blev en kvar.
CO 2500 blev 1,2 gränsen är 0,5
Det andra såg ut så här: HC: 4 och Lambda: 0.96 (precis på gränsen)
Just nu sitter biltema sonden i som jag får felkoden 2-1-2 på, och den skall givetvis bytas mot en orginal sond.

Första frågan är då, den som satt i min bil när bilen köptes har ett art.nr(?) på själva "kroppen" och min andra lambdasond som jag plockade från en likadan 850gle-93 med samma motor har ett annat nr (3547001) men de ser exakt likadan ut och har likadana kontakter kablar och färger. Är det fel sond eller är numret inte ens att artikel nummer?

Bilen har gått över 40 000 mil, och en tanke som oroar mig lite är att kolvringarna skulle vara dåliga. Såg idag när jag varvade lite att han spottade lite svart ur avgasröret, såg ut som oljestänk på snön.
Men är det i så fall hc värdet som främst skulle påverkas av det?

Tips mottages tacksamt för vad man kan göra för att få ner CO förutom kommande lambdasond byte.

En bild på lambdasonden med nålarna instuckna enl. Sparkz tips. Resultat 4,79V vilket inte säger mig någonting ändå =) Bild
Användarvisningsbild
av Sparkz
3547001 låter som ett volvonummer, och googlar man på det så står det lambdasond...

Styrenheten lägger ut 5 V, och sonden drar den ner mot 0 när den mäter. Om du har 5 V hela tiden tyder det på att sonden är kass, samma sak som urkopplad sond.
av Palvi
Sparkz skrev:3547001 låter som ett volvonummer, och googlar man på det så står det lambdasond...

Styrenheten lägger ut 5 V, och sonden drar den ner mot 0 när den mäter. Om du har 5 V hela tiden tyder det på att sonden är kass, samma sak som urkopplad sond.
Jag har nu bytt till en tredje lambdasond köpt från skroten. Nu ångrar man att man inte köpte en ny från volvo från början.
Den tredje sonden ger också felkod att signal saknas/felaktig. Men med denna sond får jag även en felkod på förvärmningen. Så antagligen är den kass :-(O) Jag gjorde ett mätförsök och den svarta kabeln visar 4,92V med tändningen på och samma när motorn går. När jag startade bilen så visade den gula kabeln ca 5V och gick ganska långsamt ner till 0 och stannade där.
Efter att jag taget en sväng och varmkört bilen ordentligt så fick jag 1,10V på tomgång och den vandrade ner till ca 0,35 för att nästan stanna där. Höll jag varv på 2-3tusen så steg han upp till 1,50, släpper jag gasen tvärt så sjunker det direkt ner till 0 och börjar sakta vandra uppåt..släpper jag gasen lite försiktigare så vandrar det neråt långsamt.

Är det tillfälle att köpa en fjärde sond? Jag vill inte köpa en till i onödan, så frågan är... är denna sond och alla andra trasiga eller är det nått annat?! Börjar bli smått knäpp nu känner jag.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den verkar ju reagera i alla fall. Släpper du gasen från höga varv får du bränsleavstängning, så det är rätt att sonden går ner mot 0, det betyder mager.

Förvärmningen kan du mäta, det är ett värmeelement i sonden. Några enstaka Ohm när den är kall, lite högre varm.
av Palvi
Sparkz skrev:Den verkar ju reagera i alla fall. Släpper du gasen från höga varv får du bränsleavstängning, så det är rätt att sonden går ner mot 0, det betyder mager.

Förvärmningen kan du mäta, det är ett värmeelement i sonden. Några enstaka Ohm när den är kall, lite högre varm.
Har bokat om besiktningen tre dagar i rad nu av olika skäl. Har efterkontroll bokad i morgon em.
CO vid förhöjd tomgång är den anmärkning som är kvar. Tanken är att antingen åka till skroten under förmiddagen och köpa en till sond eller provbesikta som den står. Ska kolla Ohm i morgon. Används förvärmningen endast när bilen nyligen startats upp? För om sonden fungerar i övrigt så kanske jag klarar mig igenom i morgon bara bilen är varmkörd. Efter tisdag är det en helt ny besiktning som gäller och det vill jag ju helst slippa.
av *pettson*
Palvi skrev:
Sparkz skrev:Den verkar ju reagera i alla fall. Släpper du gasen från höga varv får du bränsleavstängning, så det är rätt att sonden går ner mot 0, det betyder mager.

Har bokat om besiktningen tre dagar i rad nu av olika skäl. Har efterkontroll bokad i morgon em.
CO vid förhöjd tomgång är den anmärkning som är kvar. Tanken är att antingen åka till skroten under förmiddagen och köpa en till sond eller provbesikta som den står. Ska kolla Ohm i morgon. Används förvärmningen endast när bilen nyligen startats upp? För om sonden fungerar i övrigt så kanske jag klarar mig igenom i morgon bara bilen är varmkörd. Efter tisdag är det en helt ny besiktning som gäller och det vill jag ju helst slippa.
Förvärmningen används ALLTID. Detta för att korrigera temperaturen vid sonden när avgastemperaturen är låg. Sonden försöker hålla en konstant temperatur för att göra mätningen så jämn som möjligt.
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]