Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
#505475
Är lite sugen på Hella Comet med xenon, lamporna har fått mkt bra omdöme sett till sin storlek, de är dessutom ganska små och behöver inte stagas osv...

Problemet är att jag är en snål jävel och tycker att 6000.- för två originalxenon är VÄL saftigt. Flertal mer eller mindre seriösa aktörer xenonkonverterar ju extraljus, kan man ju även göra själv. Vad blir skillnaden egentligen förutom en lägre utgift? Eller kommer man få problem med sådana extraljus tror ni? eller egen erfarenhet?

Tänker på t.ex.
http://www.blocket.se/ostergotland/Hell ... ?ca=14&w=3

Kostar ju en 1/3 av ett originalxenon...
av CalleV70
#505525
fulkonvertering är det väl inte att bygga om extraljus? Kanske snarare smart??
Så dom du har eller kolla på xenonkungen.se
ballasten i motorrummet och kabel ut till lampan. Ganska enkelt att dra.
av Peanuts
#505569
Jag har "fulkonverterat" mina Hella 3003 med 55w xenonkit från VVME.com och är mycket nöjd med resultatet. Ljuset från lamporna är brutalt bra, det spelar inte ens i samma liga som vanliga halogen. Monteringen kan vara lite bökig, men jag fick in mina ballaster bakom grillen.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ec620111004074175

Jag köpte 4 kit från vvme, levererades på 3 dagar och kostnaden inklusive frakt blev ca 1100 kr har jag för mig. Rekommenderas! http://www.vvme.com/single-beam-hid-con ... 45_14.html
#505627
Det finns en fördel till med extraljus med separata ballaster (konverterade) och det är stöldrisken. Original extraljus med integrerade drivdon är säkert attraktivt gods bland tjuvar och avskum som inte kan skilja på mitt och ditt.
Lycka till med dina extraljus. Mina Hella Comet 200 Xenon 35w lyser brett men inte jättelångt (ca 250 meter).
Användarvisningsbild
av bjornw
#505656
Har en polare som konverterat tre st Bosch navigator med framgång. Monteringen var som andra sagt ganska krånglig men resultatet bra.
Har själv haft ett pat hella comet xenon men hade problem med att glaset sprack på båda, förmodligen pga stenskott men de måste vara känsliga. Har sett fler på stan med sprickor på samma sätt, horisontalt från kant till kant ungefär i mitten.
Har även haft tre st NBB Alpha X3M (inte 220mm utan 180mm). De lyste bättre och kostade mindre än hella. De blev dock stulna så nu har jag tre ballaster till ingen nytta.
Har lite av gett upp extraljus och konverterar helljuslampan istället. Det blir utan tvekan tillräckligt bra ljus och helt utan krångel eller stöldrisk. Visst har polaren med sina tre navigator mer ljus men skillnaden är inte så stor som man kan tro.
Ska sägas också att V70 har lite sämre ljus än XC60:n så en konvertering på den blir inte lika bra.
av fredrikwt
#505793
Aha är det så att de som är efterkonverterade har ballaster som man får sätta på insidan? har märkt att de verkar vara borrade i lamphuset de som är efterkonverterade? är det för att få ut sladdar som inte går att få ut den "vanliga vägen"? Hur tättar man runt det sen så det inte kommer in fukt??

Optimus-> dina är originalxenon eller konverterade?
av svedan
#506431
fredrikwt skrev:Aha är det så att de som är efterkonverterade har ballaster som man får sätta på insidan? har märkt att de verkar vara borrade i lamphuset de som är efterkonverterade? är det för att få ut sladdar som inte går att få ut den "vanliga vägen"? Hur tättar man runt det sen så det inte kommer in fukt??

Optimus-> dina är originalxenon eller konverterade?
Sikta på en leverantör med små ballaster. (Har du tur, kan den få plats i lamphuset om du fixar ordinarie helljus). För stöldrisk av extraljus är det ju bättre med ballasten i motorrummet. Men det räcker med en sladd till lamphuset. Om det är långa avstånd, köper du en förlängningskabel på en gång
av Soulman
#506713
Jag har ingen erfarenhet av Volvo men väl andra märken med separat reflektor för fjärrljus. Jag kan verkligen rekommendera att konvertera från halogen till xenon. Skillnaden är abnorm och för min egen körning har jag aldrig kännt att jag skulle behöva skruva på nåt extraljus. Men behoven är säkert olika. Konverteringen brukar ta en halvtimme per sida om man är normalt händig.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]