Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det det resonemanget håller inte pickadoll!

Man kan inte säga att något är äckligt innan man smakat på det! Sen om man inte vill smaka på det, det är en annan femma.
Och detsamma gäller ju bilarna från Kina. Sen förstår jag tanken "man får vad man betalar för" och oavsett vart billigt skräp är tillverkar så är det ju just billigt skräp!
Men man får ju skilja på en bil som kostar kanske 50 k ut till kund och en bil som kostar 500k ut till kund.
Användarvisningsbild
av FWH
Pickadoll skrev:
FWH skrev:
Pickadoll skrev: Jag vet inte vad det är men jag vill inte köpa den iaf. Då köper jag hellre nån annan bil. När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar. Kanske skulle starta en poll här på forumet :)
Är det bilar tillverkade i Kina för den Kinesiska marknaden eller bilar tillverkade i Kina för den Europeiska marknaden?

Om det är den sist nämnda, vilka bilar är detta som ni diskuterar?
Bilar tillverkade i Kina för den Europeiska marknaden
Vilka bilar är detta?

Man kan inte rakt av jämföra produkter tillverkade i Kina för den Kinesiska marknaden och produkter tillverkade för export. De senare ställs det högre kvalitetskrav på, det tidigare handlar bara om pris.
av marcbe
vicster skrev:V60 Plug-in hybrid kommer eventuellt enbart att tillverkas i Kina enligt TV4 nyheterna. Alltså får det bli import för våran del om vi vill köra den. Antar att det har med att pressa priset så mycket som möjligt på en dyr hybrid, men lite tråkigt är det allt att de "snor" en modell som tillverkas i Sverige.
Stämmer icke. För det första skall ju bilen enbart säljas i Europa, för det andra finns ingen prod.lina för V60 i Kina, endast i Torslanda. Så det är inte så svårt att gissa var den kommer byggas.
Priset på hybriden har väldigt lite att göra med monteringskostnad, det är komponenterna som kostar.
av Novis01
Pickadoll skrev:
Novis01 skrev:
Pickadoll skrev:... När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar...
Hur många av dom äger Kinatillverkade bilar?
Ingen men man behöver ju inte äta hund tex för att veta att man inte vill äta det det, lite samma sak.
Mönstret känns igen, på 70-talet var många skeptiska till japanska bilar, idag är det få som tvivlar på driftsäkerheten hos t.ex. Toyota.

20 år senare var många skeptiska till Koreanska bilar, idag är Kia mest sålda bil till privatpersoner i Sverige.
av vicster
marcbe skrev:
vicster skrev:V60 Plug-in hybrid kommer eventuellt enbart att tillverkas i Kina enligt TV4 nyheterna. Alltså får det bli import för våran del om vi vill köra den. Antar att det har med att pressa priset så mycket som möjligt på en dyr hybrid, men lite tråkigt är det allt att de "snor" en modell som tillverkas i Sverige.
Stämmer icke. För det första skall ju bilen enbart säljas i Europa, för det andra finns ingen prod.lina för V60 i Kina, endast i Torslanda. Så det är inte så svårt att gissa var den kommer byggas.
Priset på hybriden har väldigt lite att göra med monteringskostnad, det är komponenterna som kostar.
Ang. priset har man sagt att monteringen är ca. 15% billigare i Kina (måste vara billigare ändå, varför annars så många självmord i Kinesiska fabriker?) vilket säkert kan göra runt tiotusen per bil vilket ändå blir pengar på 400 000 bilar.

Att bilen skulle tillverkas i Kina var iaf vad nyhetsankaret sa i tisdags kväll. Tyvärr fanns inte klippet inspelat på tv4play vad jag kunde se...
Men jag var också tveksam eftersom inte Jacoby sagt något mer än att utv. för hybriden i huvudsak ska ligga i Kina.
av viktore
vicster skrev:
Men jag var också tveksam eftersom inte Jacoby sagt något mer än att utv. för hybriden i huvudsak ska ligga i Kina.
Och var har han sagt det? Mig veterligen har det aldrig uttalats vad som ska utvecklas I Kina, men det logiska är ju att det blir anpassning/framtagning av modeller för inhemska marknaden.
av Lövet
Det säljs inte en kombibil i Kina så varför skulle V60 helt plötsligt tillverkas där?
av rd350
Varför är alla så rädda för kinabilar? V70 är ju mest Ford och till och med den har ju funkat hyffsat bra. Tror inte kvaliten blir sämre på Volvobilarna när Ford drar sig ur. Sen att Kina är ett "sketland" är en annan sak...För mig är den sista genuina Volvon s80/v70n som slutade tillverkas 07.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Det säljs inte en kombibil i Kina så varför skulle V60 helt plötsligt tillverkas där?
Ja just det, ett-barns politiken. Vem behöver kombi då?
av PTV
Min gamla far som blev ca 98 år gammal var en Volvo nörd ut i fingerspetsarna tiill skillnad mot mig själv som innan dessa Volvo bilar i min ägo körde allt så länge det just inte var en Volvo.Något jag på senare år radikalt tänkt om på med tanke på dessa bilars duglighet.Far åkte taxi sugga av märket Volvo, racade runt i en PV Sport och såg Amazonen ta världen med storm.Sålde många Volvo bilar under sin levnadstid som bilförsäljare till många nöjda kunder och kunde mer eller mindre de flesta av Volvos bilmodeller ut och in.Men en sak sa han bestämt strax efter att Kineserna köpt upp detta Volvo, så min grabb, då har en prima Svensk bilhistoria gått i graven pga en för stor penninghunger och den Volvo vi nu känt till som just Volvo kommer aldrig mer att existera.Jag tror honom på vartenda ord, tyvärr. :???:
Service Peugeot 107 2007

Har idag fått klart att dom verkligen skicka[…]

Byte Xenon V70 -08

Misstänker att det är det man får […]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]

Antisladd lampan brukar vara den som tänds f&[…]