Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

verkar ju dumt för o spara de dropparna!
de flesta får ju ett kruppanfall då den slutat fungera och kräver serviceåtgärder, egen erfarenhet den förra vintern.
Isak
Hej!
Snart dags att tanka bilen igen. Inte har den gått under 0,8 denna tanken heller kan jag säga. Och då kör jag lugn motorvägskörning. Har nu även bytt luftfilter + provtryck laddluftkylarn och den var inga läckage där.

Är det någon som vet hur mycket diesel "park uret" tar? Jag kör denna funktion 2ggr dagen nu när det är kallt. kanske är det så att den tar en del diesel trots allt? är det någon som har några erfarenheter av detta?

/Daniel
webasto o eberspäher har det som riktvärde på sina värmare i samma storlek.
siffrorna som volvo anger är nog i underkant? vet ej effekten på ardic brännaren? isåfall kan ju säkert någon som är duktig räkna ut det.
Isak
kamilenski skrev:Larryd5

Volvos färddator visar alltid för lite. Med externt trimmat motor ännu mer skillnad. Problemmet är som jag fattat värmaren. Men denna kan man tydligen koppla bort (via programvara). Och då sjunker förbrukningen en bra bit. Vid extrem kyla/behov, ska man starta värmaren manuellt då. Det bör bli bättre sommartid.
Om du har en geartronic låda, kör manuellt. Helst på sexan.
Själv vill jag prova koppla bort värmaren en stund, just för att se vad den gör. Tycker det är synd att den startas automatiskt vid lägre temperaturer. Men just vinter, kyla, dubbdäck gör en del.
Jeg har koplet bort direkt starten på min V70 via programvara. Progvaren koster 165,- + arbeidet. Perfekt å kunne velge om den skal starte. Sparer diesel...når det er 0 grader er det ikke behov for varmer. TIE 3540 Ladda ner servicemjukvara art.nr 8697050.
går inte på en 03a vilket är synd! har lekt med tanken att sätta en brytare på huvudkretsen till värmaren.
Isak
Jag har märkt en mycket markant förbrukningsökning när det blir kallare än ca -10. Både på lögnhalsen till färddator och mätt vid tankning. Denna ökning kan inte bero på värmaren eftersom den inte går under färd vid -10, den börjar i min bil understödja vid färd först vid ca -15 till -17.
Det verkar mycket misstänkt att insprutningsmängden av någon anledning börjar anrikas rejält vid ca -10..?
Idag gjorde jag en 25-milatur och utetemperaturen låg över nollan, och bränsleförbrukningen låg på sommarnivåer.
Minst 1 dl under förbrukningen vid kallare väder. Helt ok.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]