Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Fick för mig att köra med helljus inne i parkeringsgaraget och upptäckte att Jag plötsligt bara har
helljus när Jag håller spaken inne. Vad för fel? Någon mer som varit med om detta?

Blir en tur till verkstan imorgon, suck!!
av Twendor
Helljus virker ikke når ljusinstillingen står i lege "0". Da er det bare lyshorn som fungerer.
Vrid på hjulet til du har innstillingen med det store ljuset. Mot høyre!
Da vil dine helljus fungere.
Mvh Twendor
dst02 skrev:Jo men Jag har haft halvljus på och när jag skall slå på helljuset så måste spaken hållas inne.
V70II har, liksom de flesta moderna bilar för den svenska marknaden, halvljusautomatik. Bara för att halvljuset lyser, så betyder det inte att "ljuset är påslaget". Vrid ljusreglaget från läge "0" över "varselljus" till "påslaget". Då ska helljuset fungera.
Ifall du har ljusreglaget i läge "påslaget", och helljuset fortfarande inte fungerar, så motiverar det troligen ett verkstadsbesök.
Jag tyckte bara att jag kunde bespara dig skammen, ifall det var en så pass enkel lösning.
av dst02
Jag gick ut i garaget och kikade, antar att de varit
sambon som råkat komma åt ljudreglsget och ställt om till läge
noll. Trodde först inte att de skulle lysa alls när läget
är på noll men de finns allså en ljussensor i bilen som slår
på ljuset automatiskt när de blir mörkt ?

pinsamt om jag åkt till verkstan grinig å sur imorgon efter
jobbet :)
av perhall
dst02 skrev:hm ok, på min tidigare BMW har "0" betytt inget ljus och ett läge för automatisk på/av av ljuset har skötts genom regnsensorn.
Låter som en importerad BMW av nyare modell.

Volvo hade varselljus fram t o m 89 års modell, sen dess är det bara automatiskt halvljus som gäller. Och det på många marknader. NOtera att det numera är lag på halvljus/varselljus även i Tyskland (nytt igen nu: det måste vara strömsnålt varselljus) - minns när jag ar där på 80-talet och ständigt blev kommenterad: "Licht an"...
PH

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]