Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Deathraiser
Hej. Hade tänkt att sälja min Opel Calibra och köpa en Volvo 740 årsmdell 88-90 nu i sommar. Skulle gärna vilja timma den på ett bra och billigt sätt, ni kanske kan hjälpa mig med förslag mm.

Jag vet inte vad det är för topp orginal på en 740. Men vilken topp är bäst ? till trimmning? Ska det vara en 530 elr en 531 topp?
Hade tänkt och plana och porta den, och sätta in en vassare kam också.

Vilken trimm kam ska man ha för att få bäst prestanda? Vad ja har hört så är vx-kam elr en Ford-rem kam bra.

Till sista hade ja tänkt och ta bilen till stockholm och smälla in ett trimmchip i den.

Hur många hästar skulle ja få i bilen om ja trimmade den med allt detta?
runt 156hk?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Kan säga vad jag vet (och det är inte mycket :( ),
vx3 kam kostar runt 1400 på volvo och e väl den bästa man kan hitta (?) annars kan man ta en kam från en b230e motor (budget) inte säker ... men tror det är 531 på b230f ...

ett tips är att skaffa en 90 och nyare .. dem ser mycket finare ut i fronten ;)

PS. du har PM ;)
av Deathraiser
Tack för svaret. Får se om ja köper en av årsmodell -90 elr nyare, vill få tag på en lågmilare som motorn är i bra skick på.

Vad är bäst tycker du? Ska jag köpa en revoverad topp som är planad portat och har en vassare kam, elr ska ja lämna in min egen topp och fixa det på det viset?
av S.t.r.a.n.D
Om du ska köpa och trimma en 740, varför välja en GL? Slöaste av dom allla...
av Addekarlsson
Köp en turbo och trimma på istället. Köper du en 940 lättryckare, så har du billigare försäkring, och info om hur man får den till en fulltryckare finns här på forumet. :D
Ingen som ser nån skillnad, utan du kör fulltryckare, men betalar försäkring för en lättryckare. :D

Men visst, det är manligare att trimma en sugis, men bra nog mycket dyrare oxå. :wink:

Mvh/ Adde
av Deathraiser
Ja ville ha en 740 gl för att den inte ska bli så dyr i försäkring och delar mm. Sedan är det jäkligt grymt att ha en bil som alla tror är skit slö men så har man trimmat den så den går som attan.

En 940 ltt är den billigare än 740 när det gäller delar/trimmning och försäkring? För i såfall kanske man skulle köpa en 940 istället. Men dem är ju dyrare och ser lite fulare ut. :)
av Addekarlsson
Kika runt på blocket, så ser du priser på bilarna. Vad gäller delar, så är det lika billigt till 940 som till 740, eftersom det i princip är samma bil. :D
Försäkring törs jag inte svara på, då de tär så beroende på ålder, år med lappen, vart man bor mm mm mm. Så försäkring får du kolla med olika bolag. Ha ett regnr på varje bilmodell du kan tänka dig bara när du ringer/kollar via nätet. :D

Mvh/ Adde
av S.t.r.a.n.D
Vill inte vara taskig eller låta dryg. Men om du trimmar GLn till 150hk, kommer den gå "som attan" då??
av Deathraiser
Ska kolla upp priser på försäkrings bolagen.

Den kanske inte går som en turbo bil med 150hk, med det är en betydlig skillnad mot orginal. Är inte 150 hk ganska så lagom/bra? Elr vad tycker ni?
av S.t.r.a.n.D
Jaaa, givetvis kommer den gå mycket bättre än orginal, det är det ingen tvekan om. Men för dom pengarna du kommer måsta lägga ut så för du lätt en TIC och får säkert pengar över också och då har du ju det orginal plus att det är roligare och lättare att trimma..
Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Räckvidden för Tesla 3 är testad i[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]