Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Var ett tag sedan jag hade några felkoder på våran Volvo V70 GLT 1998 B5254S.

Ingen lampa eller dyligt har tänts utan dessa felkoder hittade jag när jag kollade då jag ändå skulle släcka sericelampan.

EFI 442, 446 och 446 var satta.
EFI-448 Pulsed secondary air injection system pump flow fault
EFI-446 Pulsed secondary air injection system valve leakage
EFI-442 Pulsed secondary air Injection system flow fault

Ingen lampa var tänd för felen. Har inte märkt av något konstigt med bilen heller.

Någon som har lite kunskaper om varför dessa kan ha dykt upp och vad jag kan göra åt det? Raderade felkoderna igår och dem har INTE dykt upp igen (ännu).

//Kensy
Hör du luftpumpen efter kallstart? Den går bara i 45 s efter kallstart och stannar igen. Och inte om du bara står på tomgång, gör ett par gasanden om du ska prova. Du missar den inte om du står utanför bilen, låter som en dammsugare.

Pumpen är till för att trycka in friskluft i avgasröret. Mycket HC (oförbränt bränsle) vid kallstart, och med lite extra syre direkt i grenröret brinner det upp där. Plus att katalysatorn blir varm och börjar fungera snabbare.
Eftersom lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna kan man inte köra luftpump hela tiden, det skulle sätta lambdaregleringen ur spel. Däremot gör styrenheten ett test 10 minuter efter start och kör pumpen en liten stund. Reagerar lambdasonden på det vet styrenheten att sekundärluftsystemet fungerar. Där har du felkoden 448 som klagar på flödesfel.

442 är relät till pumpen i min bok. Styrenheten jordar relät när det ska dra, och mäter samtidigt strömmen. Kabelbrott eller trasigt relä -> ingen ström -> 442. Hör du pumpen så borde det vara OK.

446 säger att ventilen mellan pumpen och grenröret läcker (sitter på toppen ovanför grenröret). Om du lossar slangen med motorn igång (men inte när luftpumpen går) så ska det inte komma avgaser, oljud eller suga i ventilen. Läckage här lurar som sagt sonden så motorn får för mycket bränsle.
Tyvärr har jag väldigt dålig hörsel så jag hör varken om den går eller inte, så det kan bli lite jobbigt. Men felkoderna har inte kommit tillbaks (ännu) så jag kan anta att problemet ännu inte är konstant.
Kan problemet ha uppstått när batteriet havereade för några veckor sedan tro?

448, Flödesfel.
Menar du att det inte kommer nått flöde alls? Eller att det kommer flöde hela tiden? Hur vet man?

446, Ventilen mellan pumpen och grenröret... Är den den dära grunkan som sitter väldigt nära övre bussningen?
Denna:
Bild

Det sitter 2 slangar till den? En tjockare och en väldigt tunn jäkel om jag minns rätt.

442, Känns lite som att batterihaveriet har lite med denna felkod att göra men det återstår att se om felkoden kommer tillbaks. Lite svårt att felsöka om inte felet finns där hela tiden?

Något säger mig att felkoden 446 är den större boven som kan strula till det för dem andra felkoderna?
Börja med att se vilken kod som kommer tillbaka och felsök från den.

Ventilen är rätt, ja. Det är den stora slangen du ska lossa, den lilla är en vakuumslang. Styrenheten styr en magnetventil som släpper på vakuum när ventilen ska öppna.
Tack för svaren Sparkz!
Försökte lyssna imorse vid kallstart men kan faktiskt inte höra någon pump... Så dålig hörsel har jag tyvärr. Felkoden är ännu inte tillbaks. När felet kommer tillbaks så skall jag prova att ta loss den slangen när pumpen inte går å se vad som händer.
För göra som du skrev, lättare å felsöka om problemet kommer tillbaks eller är lite mer permanent.

Tack igen!
Lossa slangen innan du kallstartar då, så pumpen går när du gör det. (Glöm inte att gasa till...) Det ska blåsa ordentligt ur slangen, det känner du utan hörsel! :)
Men som taxi säger, lyser inte motorlampan så borde det fungera.

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]

Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.