Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Först måste jag tacka för alla bra synpunkter.

Även jag tror att den dieselhysteri som nu råder är tillfällig. När dieselpriset har stigit ytterligare så börjar nog folk svänga tillbaka till bensin. Förmodligen är etanol utdöende. Om 2-3 år börjar Volvo sälja laddhybrider och då blir det kraftig värdeminskning oberoende om det är diesel eller bensin.

Dessutom fick jag höra idag att 2,5FT R-design slutar tillverkas v.19 dvs 2,5FT motorn utgår. Sista beställningsdag börjar närma sig. Man har nu börjat begränsa tillvalen. High performance tex kan ej beställas separat utan då är det hela teknikpaketet som gäller. Även färger är begränsat etc.
av HerrDödén
Det här med att bränslevärmaren inte finns till FT längre förstår jag inte heller, jag har nyligen läst en PDF för en kampanj Volvo hade till MY09 och där fanns minsann bränslevärmaren som en del av kampanj-utrustningen till 2.5FT?

Vore intressant om någon initierad källa kunde kommentera frågan. Kanske är det som med Driver Support, att en förändring lett till att den inte längre "fick plats" i systemet.
av lobbysleeper
Dieselvärmaren är inte alls guld och gröna skogar. Var medveten om hur batteriet påverkas av den. För mig var den värdelös.

Och en diesel låter inte vackert i stadskörning t.ex (men mindre plågsam närvaro på landsväg).
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bara för att du haft problem med din värmare/batteri så har väl inte alla det!?
Har vid ett tillfälle, innan programvaru-uppgradering lyckats köra batteriet tomt på min bil, resultat = nytt batteri på garanti och uppgraderad programvara, sen har problemet varit väck!

Det är ju som att säga att alla som kör Etanol har problem med att bilen hackar, fast det bara drabbar vissa 2,0F ägare!?
av lobbysleeper
Jag hade inga problem med värmare/batteri.

Men så använde jag den heller inte eftersom jag oftast kör 5-15 minuters sträckor de gånger jag behöver bilen. Och att batteriet skulle vara slut ganska fort med de körvanorna är nog inte så svårtippat.

Manualen säger väl att man ska köra bilen minst lika länge som värmaren varit igång för att ladda batteriet. Är det dessutom väldigt kallt ute laddar väl batteriet ännu långsammare.

Menar bara att det finns risk för missförstånd om man säger att man alltid har en varm bil med dieselvärmare. den passar knake bättre för dem som kör lite längre sträckor... (om man inte kompletterar med batteriladdare).
Användarvisningsbild
av na96gen
Intressant val, är nämligen själv där.
Men jag som kör AWD redan vill inte vara utan det. Då finns tyvärr inte många val kvar. Jag som dessutom helst vill ha manuell då är man torsk. Visst en XC70 D5 finns ju manuell.
Men jag vill ha bättre köregenskaper och gillar V70 utseende bättre än XC.

Så jag väntar.. har gjort det alldeles för länge..

Är inte på att tokpruta på en T6a istället... Vi får sen när MY12 kommer 8)

Lycka till med ditt val.
Köpråd volvo s60 t5

Det var lite så jag tänkte också.[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]