Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerrDödén
andreas_lofgren skrev:
betterlead skrev:I min kristallkula kostar dieseln 18:-/liter om fyra år. E85 ca en dryg tia. Men det är bara som jag kraxar nu när jag själv bytt till det miljövänligare alternativet.
I min kristallkula kan E85 tappa sin skattefrihet och kosta 16kr/litern framöver. Vi får se vem som har rätt...
Inte otroligt! Någonstans längs vägen lär folk börja inse att kombinationen av ett allt annat än miljövänligt produktionsled och kasst energiinnehåll inte håller i längden - snittar själv 1,77l/mil över de 780 mil som den "miljövänliga" bilen rullat vilket är skrattretande :lol:

Inte är jag ett dugg förvånad över att merparten av de ledande biltillverkarna utan pardon ratat den ur produktionssynpunkt trots allt ganska enkla etanolen sedan dag ett till förmån för helt andra tekniker. Gas är en utav dem, se bara på taxibolagen som öppet visat sin besvikelse över etanolen och istället handlar NGT- och AFV-bilar samt snåla dieslar (Mercedes Bluetec m. fl.).
Användarvisningsbild
av balin
Valet mellan FT eller Diesel är i grundtanken rätt enkel. Diesel ekonomi per mil samt trevliga motorer. FT bilar inköpspris. Behöver man inte tänka på vad inköpspriset är så är det klart att en D5 är trevlig... :D

Jag som har beställt en 2,5FT som förmånsbil resonerade så här.
Firman står i daxläget för 6,5 basbelopp (ca 278.000) vid köp av vanlig bil. Väljer vi en miljöbil som är förmånsnedsättande så är det 7 basbelopp som gäller (299.600). Etanol kan vi som sagt köpa med den premissen året ut i alla fall.

Jag valde en 2,5FT R-Design med tonaderutor, High Perrformance, El infällbara backspeglar samt 12 v i bagage. Skulle jag välja en liknande diesel så blir det att välja annat märke typ en trevlig Superb, men ingen Volvo! Dessutom har vi bränsleförmån på firman så drivmedlet blir billigare än vid pumpen. Så i mitt fall blev det en rolig bil, kanske lite politiskt inkorrekt men med ett vettigt förmånsvärde både utan skattelättnaden och med då R-Design finns i Limited variant i skatteverkets tabeller.

Jag kör dessutom mest landsväg då jag reser en del i jobbet så förbrukningen borde inte skena. Hamnar jag mellan 0,85-0,95 l/mil är jag nöjd (bensin). Har en Mondeo Diesel idag 140 hk som jag snittar med 0,55-0,65 l/mil.
Visst nu blir det lite dyrare men roligare... :D
av perhall
Mabuse skrev:Det går väl att installera bränsledriven kupévärmare till FT:n också?
Det gör det. 13 000 minus rabatt.
PH
av MattiasD
HerrDödén skrev:
andreas_lofgren skrev:
betterlead skrev:I min kristallkula kostar dieseln 18:-/liter om fyra år. E85 ca en dryg tia. Men det är bara som jag kraxar nu när jag själv bytt till det miljövänligare alternativet.
I min kristallkula kan E85 tappa sin skattefrihet och kosta 16kr/litern framöver. Vi får se vem som har rätt...
Inte otroligt! Någonstans längs vägen lär folk börja inse att kombinationen av ett allt annat än miljövänligt produktionsled och kasst energiinnehåll inte håller i längden - snittar själv 1,77l/mil över de 780 mil som den "miljövänliga" bilen rullat vilket är skrattretande :lol:

Inte är jag ett dugg förvånad över att merparten av de ledande biltillverkarna utan pardon ratat den ur produktionssynpunkt trots allt ganska enkla etanolen sedan dag ett till förmån för helt andra tekniker. Gas är en utav dem, se bara på taxibolagen som öppet visat sin besvikelse över etanolen och istället handlar NGT- och AFV-bilar samt snåla dieslar (Mercedes Bluetec m. fl.).
Produktionsledet för etanol är hårt kravställt till skillnad för prodoktionsledet för oljan. För olja verkar inga krav gälla utan vilka svinerier som helst är tillåtna. Det finns heller ingen koppling att bränsle med lägre energiinnehåll skulle automatiskt vara sämre. Tvärtom eftersom det energitätaste bränslet - diesel - också är det miljövidriaste vi har idag.

För att återgå till TS fråga. 2.FT väljer jag alla dagar framför D5. För att jag vill stödja förnyelsebara bränslen, för att jag inte vill släppa ut hälsofarliga ämnen, och för en trevligare motorkaraktär. Eller ännu hellre inväntar T4F som är en modern 1.6 l motor. Sedan var det det där med AWD eller inte. Är AWD ett krav, skulle jag kika på Audi eller Saab, som klarar av att erbjuda AWD även i miljöriktiga alternativ som etanol.
av perhall
s6025t skrev:Bränslevärmare går inte att få fabriksmonterad till FT det går bara att få till bensinmotorerna T3,T4,T5,T6 för 13000
Ajdå, hade jag ingen aning om, såg ut i listan som att det gällde alla.../PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Man talar väl alltid lite i egen sak, men själv valde jag mellan D3 och 2,5FT (jag hade sålunda inte AWD med i kalkylen) och häromdagen beställde jag min allderles egna lilla alkoholist (2,5FT).
Låg förbrukning av ondskans drivmedel (Clarksson-citat, tror jag), kontra hög förbrukning av miljövänlig nektar.
Det utslagsgivande för mig blev, i dessa spåmännens glansdagar, att 2,5FT både kan drivas med fossila bränslen och etanol - så varken fossila bränslen (bensin/diesel) eller etanol går upp/ned i pris, så känner jag mig tryggad med att jag har en Vääääldigt trevlig bil att åka i.

Jag kvaldes länge och valde tillslut med hjärtat, inte med plånboken.

Troligen hade jag tjänat några kronor per år med diesel (kör ca 2500 mil/år), men de' bju'r ja' på, som min norrländska väninna brukar säga.
av Mwi
En liten detalj som skulle irritera mig. Kör man cirka 1500 mil/år så måste man ju ändå serva bilen varje år fast det är 3000 mils intervall på D5.
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]