Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockep83
Hej igår började jag riva ner min vevhusventilation för att göra service... När jag väl kom fram till oljefällan och lossade den från blocket så var nästan hela burken fylld med gult klägg och lite vatten.. vad är detta??? kondens som grötat sig på något sätt??

Nu har jag iaf plockat loss alla slangar och rengjort dem ordentligt invändigt, samt att jag har rengjort alla öppningar i blocket och alla nipplar som har med detta att göra, har oxå en ny oljefälla att montera. Men finns det mer gult klägg inne i min motor?? kan jag rengöra på något mer sätt? spola motorn på något sätt??

Alla ideer är välkomna för snart börjar jag montera ihop allt igen eftersom bilen behövs imorgon:)

Detta gäller en S60 T5 -02 med B5234T3 motor 250Hk
av Fred
Nu har jag ingen erfarenhet av att rengöra vevhusventilation och inte heller så stor erfarenhet av att skruva med Volvomotorer men gul gegga är nästan alltid vattenbemängd olja. Om oljan i övrigt inte är vattenblandad så är det nog precis som du skriver, kondens som inte bränts bort ordentligt som blandat sig med oljan och därför fastnat i oljefällan. I en bil som ofta körs korta sträckor hinner inte oljan värmas upp tillräckligt för att kondensen ska "koka" bort och därför blir det detta gula klegg. Så har i alla fall jag uppfattat saken.

Mvh
/Fred
av jockep83
jo då har vi uppfattat saken lika.... de var då på tiden med service på vevhusventen... Något jag tycker är konstigt är att alla slangar och slangklämmor ser ut som orginal, ni vet sånna här slangklämmor som är engångsklämmor, bara ett band som är uppspänt... Det gör mej lite fundersam, Bilen har full servicebok fram tills 18000mil när jag köpte den, stämplar från Volvo verkstad endast, men allt med vevhusventen ser orört ut... finns det någon intervall på denna?? eller använder sig volvo av engångsklämmor och inte byter vissa slangar??
Användarvisningsbild
av Mabuse
Majonäs...

Händer tydligen ofta om vevhusventilationen är i klenaste laget, och motorn inte körs tillräckligt länge i arbetstemperatur. Har jag fått berättat för mig.
Som nämnts ovan, kondens som blandats i oljan som inte fått chansen att kokas bort.
Lånar tråden lite med en fråga. Finns det nått bra sätt/medel att få bort massa gegg och sen göra oljebyte? Har en kompis med trasig termostat så motor inte blir varm. Så nu när det är kallt har motorn inte gått varm.
Fixa termostaten och åk längre turer så försvinner majonnäsen gradvis när vattendropparna i oljan avdunstar.
Lite lagom maskering framför kylaren gör att oljefälla och slangar till vevhusventilation lättare värms upp när de slipper iskall fartvind.
Men skärma inte så mycket att motorn överhettas bara.. :-/
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]