- sön 27 feb 2011, 10:12
#504029
Vet ej om denna guide finns på forumet redan men jag postar den iaf! Skrev den för ett annat forum för ett tag sedan.
Som dom flesta vet så har 940 från 96- OBD2 uttag vilket gör att det inte är helt enkelt för hemmapularen att läsa felkoder.
Det går med hjälp av lysdiod, knapp osv men denna varianten känns lite proffsigare och enklare att hantera!
Du behöver:
1 diagnosenhet från en äldre bil med LH 2,4
1 tom OBD2 kontakt (http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8611&path=)
5 kablar eller en kabel med 5 ledare, förslagsvis 1-1,5 mm2 för enklare hantering
Ev lödkolv, kabelskalare, kabelskor+tång
Koppla enligt följande:
Diagnosuttag >>> OBD2
4>>>>>16 (+12v)
8>>>>>5 jord
2>>>>>3 bränsle
6>>>>>1 tändning
3>>>>>12 abs
Ytterligare i OBD2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.
Anslut sedan ditt nytillverkade instrument till OBD2 kontakten som hittas under den lilla luckan i mittarmstödet:

Läs sedan dina felkoder precis som på vilken annan 240/740/940 som helst. Info hur man gör det finns i FAQ!


Som dom flesta vet så har 940 från 96- OBD2 uttag vilket gör att det inte är helt enkelt för hemmapularen att läsa felkoder.
Det går med hjälp av lysdiod, knapp osv men denna varianten känns lite proffsigare och enklare att hantera!
Du behöver:
1 diagnosenhet från en äldre bil med LH 2,4
1 tom OBD2 kontakt (http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8611&path=)
5 kablar eller en kabel med 5 ledare, förslagsvis 1-1,5 mm2 för enklare hantering
Ev lödkolv, kabelskalare, kabelskor+tång
Koppla enligt följande:
Diagnosuttag >>> OBD2
4>>>>>16 (+12v)
8>>>>>5 jord
2>>>>>3 bränsle
6>>>>>1 tändning
3>>>>>12 abs
Ytterligare i OBD2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.
Anslut sedan ditt nytillverkade instrument till OBD2 kontakten som hittas under den lilla luckan i mittarmstödet:

Läs sedan dina felkoder precis som på vilken annan 240/740/940 som helst. Info hur man gör det finns i FAQ!

