- tor 24 feb 2011, 19:27
Min s80 -00 rycker eller hackar vid växlingar. Det är lixom svårt att göra mjuka växlingar och då speciellt mellan 1 och 2, och 2 och 3. Man skulle kunna tro att det är min förmåga som förare som brister, men jag har dock inte samma problem med andra bilar. Så fort någon annan lånar min bil (som är var att köra en "normal" bil) brukar det bli två-tre "kärring-stopp" i början. Bilen kan lida lite av ett dåligt spjällhus, dvs att bilens förmåga att hålla jämn tomgång är inte 100. Men det problemet är litet och jag har kollat i mitt spjällhus och det ser helt rent ut. Det är dessutom sällan jag märker variation i tomgången.
Bilen har rullat ca 18.000 mil. Kopplingen känns bra, den slirar normalt inte. Däremot kan den låta ibland (oftare på sommaren), den kan skrika till lite i starten när man skall köra iväg från stillastående, som om att det kommit lite olja på kopplingen.
Vad kan detta ryck eller osmidiga växlingarna bero på? Varför är det lättare att på "kärring-stopp" på min bil?
Tack på förhand.
Edit* skulle kunna lägga till att det iband är lite svårt att få i växlarna när man skall åka på morgonen. Får ibland först lägga i tex 4:an för att sedan kunna lägga i backen.
Bilen har rullat ca 18.000 mil. Kopplingen känns bra, den slirar normalt inte. Däremot kan den låta ibland (oftare på sommaren), den kan skrika till lite i starten när man skall köra iväg från stillastående, som om att det kommit lite olja på kopplingen.
Vad kan detta ryck eller osmidiga växlingarna bero på? Varför är det lättare att på "kärring-stopp" på min bil?
Tack på förhand.
Edit* skulle kunna lägga till att det iband är lite svårt att få i växlarna när man skall åka på morgonen. Får ibland först lägga i tex 4:an för att sedan kunna lägga i backen.
V60 D4 AWD Summum BE PRO MY15, DS, Lastpkt.,VOC, Electic silver.
V70 II 2,4d Summum MY10 *såld*
V70 II 2,4d Summum MY10 *såld*
- By 246