Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Jag har under en tid varit på jakt efter en ny V70 men har kraftig beslutsångest. Jag vet att det är en svart R-Design som gäller men frågan är vilket motoralternativ som är att föredra. Jag kan inte bestämma mig om jag vill ha en 2,5FT eller en D5 awd. Vad skulle Ni här på forumet ge för råd?

Det handlar om ett privatköp och jag kör ca 1500 mil om året.

Jag vet att många nu tänker att man skall satsa på det man egentligen känner för. Dock kan jag tänka mig både 2,5FT och D5 awd, det spelar inte så stor roll. 2,5FT går lite mjukare samtidigt som AWD känns lockande.

Det som bekymrar mig är kostnaderna för de båda alternativen. Förmodligen går ägandekostnaderna jämt upp mellan 2,5FT och D5 awd de kommande 3 åren. Det är andrahandsvärdet som blir avgörande. Vilken bil blir mest attraktiv som begagnad?

Jag har fått offert på båda bilarna. 2,5FT R-design ligger på ca 320.000 SEK och D5 awd på ca 370.000 SEK. Vilken bil tror Ni tappar mest i värde under de kommande 3 åren?
Användarvisningsbild
av Guligan
Det skiljer alltså 50 Tkr. Jag skulle tippa på att den differensen består på några års sikt. Dvs att 2,5FT tappar mer i värde procentuellt sett men att i kronor blir det dött lopp.
av fredrikwt
Ser man lite tillbaka så har dieselbilar behållt värdet bättre de senaste åren än törstiga bensinare. Nu när man gjort om miljöbileriet med så finns än mindre anledning att köpa 2,5FT om det inte är så att man gillar bilen i sig då, men de ekonomiska incitamenten försvann ju tämligen omgående. D5 som du dessutom tar AWD till... jag hade inte tvekat, har kört Subaru de senaste åren innan Volvon, kan säga att jag svurit en del över avsaknaden av AWD. AWD är överlägset här de hala månaderna, och då handlar det om utklassning i sammanhanget, det går inte att komma ifrån. Hade köpt AWD alla dagar i veckan... Kolla försäljningsstatistiken senaste tiden, vad har sålt bäst, bensin eller diesel? Det speglar lite vad folk vill ha... Speciellt på bruksbilar som V70 och dylika.
av Mwi
Att veta vad som gäller om andrahandsvärdet i framtiden är inte lätt, just nu är ju dieseln eftertraktad men för något år sedan var ju diesel ointressant om man inte körde väldigt många mil. Så det är kanske mer behöver du AWD eller inte? Kör du mycket innanför biltullarna i Stockholm för de avgifterna slipper du med en miljöbil. En gissning om andrahandsvärdet är att D5 AWD kommer att tappa ganska mycket i pengar tittar man idag så verkar ju inte AWD ha något större mervärde på en beg V70 utan de som vill ha AWD hellre köper XC70 AWD.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag håller med Mwi - och måste tillägga att det egentligen en ganska märklig trend att dieselbilarna blivit så extremt populära de senaste åren. Vi kan t.ex. gå tillbaka till årsmodell 2005. Då kostade en D5 163 hk samma pengar som en 2,5T 210 hk. Då såldes det fler bensinbilar trots att:

* Dieseln var betydligt billigare än bensin
* Den tidens D5:a (utan partikelfilter) var riktigt bränslesnål
* Det var full skatt på 2,5T. Dagens 2,5FT är skattefri och har reducerat förmånsvärde.

Ovanstående exempel kan man säga att motsvarande diesel D5 205 är 30 Tkr dyrare än bensin/etanolalternativet som har 231 hk. Trots detta propagerar många för dieselbilen, och rekommenderar den utan tvekan till en som liksom TS kör 1 500 mil/år. :roll:
av Lövet
Mwi skrev: Kör du mycket innanför biltullarna i Stockholm för de avgifterna slipper du med en miljöbil.
Den förmånen är faktiskt borttagen för nyregistrerade miljöbilar numera.
av Electric
Kör själv en R-Design D5 AWD sen i somras och kan definitivt säga att jag är fullkomligt nöjd. Har dock inte testat 2.5FT så jag givetvis inte säga vem som är lämpligast för dig. En vinter som denna har AWD verkligen gjort sin nytta. AWD-bilar kommer alltid vara eftertraktade enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Två synviklar:

1) Miljön. Du kan tanka biobränsle med en etanolbil. E85 sänker utsläppen av fossil CO2 med 60-70% enligt både naturvårdsverket och transportstyrelsen.

2) Ekonomi. Visserligen drar en diesel mindre bränsle per mil än E85, men priset på diesel kommer att stiga kraftigt inom en snar framtid, antalet diesel-bilar ökar, och när man raffinerar rå-olja till bensin och diesel så framställs det en begränsad mängd diesel. När marknaden begär en större andel diesel jämfört med bensin kommer en brist på dielsen att uppstå vilket driver upp priset. Se på vad som hänt med diesel-priset de senaste åren. Speciellt tiden innan den ekonomiska nedgången. Då var dieselpriset högt relativt bensin och etanol. Om något år när vi dragit oss ur den ekonomiska nedgången (globalt sett) så kommer diesel-priset att dra iväg igen.

3) Kan dagens dieselbil med partikelfilter körs på ekologisk diesel? RME fungerar tydligen inte i en dieselbil med partikelfilter. Finns det andra icke-fossila diesel-bränslen som fungrar med partikelfilter?

Jag skulle välja etanol alla dagar i veckan. När tillfälle ges ska jag etanolkonvertera min R.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]