Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
jfm010 skrev: Grattis! Nästan samma spec som den jag precis beställt. Jag valde titangrå och Driver support också. Får i dagarna reda på preliminär leverans och återkommer då.
Då får du en av de sista FT med Driver Support, detta går inte att beställa längre. Enda delen man kan beställa verkar vara BLIS.

Jag är inte ås intresserad av allt som blinkar och plingar hela tiden när jag kör, men ACCn hade jag velat ha... :cry:
av pergrein
FWH skrev:
hollan skrev:ja jag säger då de va bättre förr på min förra tc-80 geartonic med en simpel knapp 8)
Ja, det verkar finnas diverse saker som det hade varit enklare att ha en egen knapp för.
Infällning av back speglar är en annan... och reducering av larm nivå...
Jag använder "MY KEY" knappen för att reducera larmet och det funkar kanon men den knappen tog dom väl bort my09 och så
blev det en Phone knapp istället fast man inte hade telefon...

Mvh
Per
av fragge
Så här i efterhand, hur tycker ni att komforten är i era 2.5FT r-design bilar?
Jag är sugen på att ta ut en men är lite fundersam, kör en 9-5 Aero idag och känner att sportchassie kan bli lite tröttsamt i längden.
Tror nog att jag skall gå på 17" fälgar iallafall...
av lobbysleeper
beror också lite hurdana vägar man kör på. landsväg med lite mjuka gupp känns bara bättre än utan sportchassi, slipper gunget. Medans grusvägar, och kanske så här års skrovliga isvägar, potthål etc ger en lite stötigare gång.

Med 17" så känner du kanske inte alla ojämnheter i marken... Tyvärr har jag inte kört min med sommardäcken på, så jag kan inte jämföra med 17" vinterdäcken jag nu rullar runt på.
Men tycker inte det är så farligt stötigt jämfört med förra bilen som inte hade sportchassi.

Har för mig att Aero chassit är (upplevs) snäppet hårdare än Volvos.
av demilson
Instämmer med föregående talare. Jag kör mycket motorväg och är fantastiskt nöjd med komforten. Hela bilen i kombination med motorn är enligt mig en fröjd att köra.

Väntar nu på att våren skall anlända till Skåne så att jag kan sätta på 18"-däcken, då kommer nästa rapport. :)
av Steff 99
18" kan vara väldigt spårkänsliga, inte när de är nya men efter ca 1000 mil när de är halvslitna då letar de efter alla ojämnheter som finns.
Om ni fått 18" Pirelli Rossodäck då är slitstyrkan lika med noll, mina framdäck var nere på 3 mm efter 1500 mil.
av fragge
Jag har nu kört runt en dag (12 mil) i en V70 D5 AWD R-design med 18" vinterdäck och kan avlägga rapport...
Jag måste nog säga att komforten är sämre i V70:n än i 9-5 Aeron med 17" på motorväg, man sitter och småvibrerar mest hela tiden eftersom varenda liten grop eller bula känns.
Det kan hända att det hade varit annorlunda med ett par 17" däck men det hade jag tyvärr inte chans att prova.

Dock så tyckte jag att den kändes ok på riktigt dåliga vägar i låg fart (is-knaggliga småvägar) jämfört med Aeron som slår lite hårdare i varje gupp.

Sen kom jag på lite andra tankar när det gäller Etanol när jag insåg varför dom rear ut FT modellen.
Nästa år kommer det reducerade förmånsvärdet för etanolbilar att upphöra och nybilsmarknaden för Etanolbilar kommer att dö ut.
Istället kommer en engångspremie på 40000:- att betalas ut vid köp av "äkta" miljöbilar, hybrider och gas bilar.
Det innebär att om jag tar ut en Etanolbil nu så kommer jag bara att ha glädje av det sänkta förmånsvärdet i år och under nästa år kommer förmånsvärdet att gå upp till 100%.

Det är väl bara att inse att Sveriges etanolsatsning är en flopp och man kan inte annat än tycka synd om dom bensinmackar som tvingats lägga stora pengar på att installera E85 pumpar och dom stackare som fick lägga ner för att dom inte hade råd att installera nya pumpar.

Jakten på tjänstebil går vidare, V70 AFV är intressant, men man blir ju lite ledsen när man öppnar bakluckan och inser att den redan är halvfull.
Användarvisningsbild
av Guligan
fragge skrev: Istället kommer en engångspremie på 40000:- att betalas ut vid köp av "äkta" miljöbilar, hybrider och gas bilar.
Det där är väl inte riktigt klart än?
av fragge
Nej, men det verkar mer än troligt att det blir så, även säljaren på Volvo bekräftade att dom räknar med att så blir fallet, därav prisfesten på FT modellen.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]