Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Killer
Jag uptäckte den hårda vägen att om man låser upp bilen med nyckel när batteriet är dött så ska man inte hoppa in i bilen och stänga dörren. För dörren går inte att öppna innifrån heller när det inte finns ström,var bara att vänta tills tjejen tittade ut och undrade vart jag tog vägen=)
av Bewsfroe
Skönt att det löste sig :) Lånar tråden och flikar in med en fråga här om det går bra? =)

Ska skicka iväg min hastighetsmätare och tänkte plocka batterikabeln under tiden bilen står. Men jag vill gärna låsa den. Funkar dörrlåset ändå eller hur ska jag göra?

S60 -02
av Fred
För att vara på säkra sidan kan du ju göra som jag och kamilenski tipsade om...dra ned ett par kablar som du kan koppla på ström på så att c-låset via fjärren fungerar.
av ReKa
Bosa skrev:Verkar som om det är omgjort på nyare V70, min 05:a var det inga problem att låsa upp förardörren med nyckel när batteriet var heldött.

Du hade inte rätt att nyttja Volvos assistance service? Kräver iofs att du servat hos Volvo. :)
av ReKa
Fred skrev:Underbart att det löste sig och att det inte blev några skador på bilen! Grattis! :D

"Blockerat låsläge" är också ett inbrottsskydd. Det är för att skurkarna inte enkelt ska kunna dra ur strömmen ur batteriet och sedan forcera låset med typ en skruvmejsel.

Det finns nog risk att du fått lite felkoder i bilen efter denna pärs så det är nog idé att få dem utlästa och raderade vid tillfälle, men så länge bilen går som den ska så det ingen brådska. Ett hett tips är att skaffa ett nytt batteri omgående dock! :D

Intressant lösning på problemet, det hade varit kul att se hur det gick till! Får man fråga vad kalaset gick på?
1023 kr gick kalaset på (får ta bort momsen så c:a 700 daler). Och det är väl vad en sidoruta går på ifall jag slagit in den, fast plus en massa krångel med att få den bytt osv. Så jag är tämligen nlöjd =) Fast fortfarande öppnar jag huven efter jag har parkerat ;-)
av Fred
Jag hade lätt valt att göra som du gjorde för att slippa strulet med glassplitter i bilen och annat.

Hur gick det med själva dörren...blev den krokig?

Jag ska absolut fixa så att jag har en 2-polig kontakt någonstans i fronten så jag kan koppla in laddaren/skicka lite ström till bilen om samma situation skulle uppstå för mig! Jag måste bara hitta någon bra kontakt som är väderskyddad som kan sättas lite diskret i fronten.
av Fred
Nja, jag är lite allergisk mot att använda kontakter för en viss standard till något de inte är avsedda för. Plötsligt lånar man ut bilen till någon och glömmer att nämna det och så kopplar han in 220 V rakt in i bilens elsystem... :shock:

Näe, jag vill nog hitta en kontakt med 12 V-standard...eller åtminstone en som inte är 220 V-standard...:roll:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go