Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller
V70 D5 2003 med 23000 mil på mätaren.

När jag svänger åt höger låter det som om bromsklossarna ligger på. Det uppstår ett svishande läte, inte hela tiden utan kanske en gång/varv hjulet snurrar. Det låter även när jag bromsar lite hårdare.

Jag har nu gjort rent med stålborste och bromsrengöring, låter likadant. Jag märkte när jag skulle sätta dit den inre klossen att fjädern upp mot huven har svårt att hålla klossen på plats. Inte så att den ploppar ut igen.

Kan det var klossen eller är det skivan som är skev. Köpte skivor och klossar ifrån skruvat sommaren 2009 så det har rullat ca 6000 mil men är ej slitna.

Det låter inte som lagerljud för det brukar skorra mer och jag känner inget glapp. Alla gummidamsaker till styrleder och drivknutarna är hela.

Hjälp med förslag.
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Bromsskjöld som ligger för nära ?
Vore det skivorna så borde du känna det i pedalen ?!
Vild Gissning bara, vill ju gärna hjälpa till även med "tokiga" idéer.....
:P
Användarvisningsbild
av wissel
Rackarns åxå :-)
Vad tror du om att lyfta framvagen för att kolla obelastat ?
Fast det kanske redan är gjort ?
Det bara måste gå att hitta var det låter :twisted:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Varit ute nu på morgonen och kollat höger sida för att visuellt jämföra med vänster sida och jag ser inga direkta skillnader.
Jag sprutade in lite WD40 mellan kolven i bromsoket och gummidamasken. Jag tycker diock att det var ganska enkelt att få tillbaka kolven så jag tror inte heller att det är oket som kärvar. Får köpa nya klossar imorgon och montera. Har köpt billigt skit.

Enda jag gjorde sist var att plattan som sitter på baksidan av den inre bromsklossen lossat och jag drog bort denna. Kan ju vara så?
Jag pratade med min mekaniker som direkt misstänkte hjullagret. Detta eftersom det låter när man svänger höger, det bullrar lite när man kör och det låter när man bromsar hårt (bilen niger ju då lite). Kollade lite trådar om Biltemas lager som är 1/3 av priset på mekonomen. 1600 spänn med rabatt känns surt. Vill ju inte chansa. Hjälp mig!

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]