Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EnVolvo
Steff 99 skrev:
Sedan så kan man fråga sig varför köper man en framhjulsdriven "SUV" , man tappar alla fördelar med den biltypen, enbart nackdelarna kvar, hög förbrukning och slöare m.m. än en vanlig V70 och sedan skammen den dagen man fastnar i snön på en platt parkering vid köpcentret med sin "fake" SUV.
En anledning kan ju vara att du inte tänker köra i snödrivor eller i lera...
En annan anledning kan ju vara att du gillar den högre sittpositionen och att det är mycket enklare att last in barnstol eller spänna bältet i barnstolen om du inte behöver vara dubbelvikt.
Min fru kör en fwd, hon gillar bilen för ovan nämnda orsaker.

Jag förstår inte resonemanget med den otroliga framkomligheten med en XC60, är det framkomlighet man vill ha finns det ju andra bilar som är ljusår bättre...
av Steff 99
Ljusår bättre framkomlighet är väl att ta i, V60 AWD vann en test i Tyskland där en mängd olika AWD testades.
Men jag kan köpa att det där med ljusårs skillnad gäller mellan AWD och tvåhjulsdrift.
Sedan är det visserligen upp till var och en att köpa vad man vill, men jag tycker att det är lite "att vilja men inte kunna" eftersom man vill ha den biltypen men man köper enbart en del av konceptet.
av Sharkbait
EnVolvo skrev: En anledning kan ju vara att du inte tänker köra i snödrivor eller i lera...
Men snälla!!

Man beheöver inte ens åka i snödrivor eller i lera för att inse att AWD är bättre än FWD oavsett om det är en XC60, V70 eller S60! Det är bara att köra på vanliga vägar med snö på så binkar antispinn lampan, omkörningar, när man står vid rödljus så spinner det när man skall åka iväg och dra släp på vinter med FWD är en mardröm. . .

En annan anledning kan ju vara att du gillar den högre sittpositionen och att det är mycket enklare att last in barnstol eller spänna bältet i barnstolen om du inte behöver vara dubbelvikt.
Så om man gillar sitta högt och enkelt att lasta så kan bilen bara vara FWD ?:-/ . Det har väl inget som helst med att göra om bilen är FWD eller AWD. Det enda som det säger är att det är just enkelt att lasta bilen och man har god sikt, inget annat!

Min fru kör en fwd, hon gillar bilen för ovan nämnda orsaker.

Jag förstår inte resonemanget med den otroliga framkomligheten med en XC60, är det framkomlighet man vill ha finns det ju andra bilar som är ljusår bättre...
En XC60 AWD har bättre framkomlighet än en FWD. Sedan om man inte tycker att XC60 AWD har tillräckligt bra framkomligheter så får man välja en annan bil med just AWD, inte FWD.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:
VolvoB20 skrev:
0.7 dl per mil och 50.000 kr skiljer det ju tex på D3 FWD och D5 AWD tex, och 35.000 enbart kostar det väl att få bakhjulen att driva. För en del förare verkar det ju spela viss roll.
Visst att automat och awd tillsammans vill ha 0.7 l mer per mil. Men nu jämnför du äpplen med päron. En fwd d3 är på 2.0l medans en d3 awd är på 2,4 l. stor skillnad på motor och slaglängd.
Nej det var båda manuell som jag tog fram uppgifterna på, Automaten lägger på ytterligare i förbrukning, skatt och inköpspris. Nu finns ju inte samma motor kvar med både FWD och AWD så man kan jämföra rakt av men 0.5 - 1.0 dl/mil kan det visst lägga på.

Jag åker ju själv AWD och trycker det är super-kanon, men man ska inte lura sig att det är gratis. Det märks både på kostnader, skatt, förbrukning och lite sämre prestanda på bra väglag då det både väger och tar kraft när alla extra axlar, växellådor och diffar ska dras runt.

Om man tycker det är värt det måste vara ett individuellt val.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag använder awd året om. XC60 fwd aut spinner ju loss väldigt lätt bara det är lite fuktigt på vägen...

Skulle aldrig köpa en framhjulsdriven XC. Däremot har jag "gått på" trenden "Sport-SUV" med jättehjul! :oops: :wink: Kör R-design med 20".
av KalleH
Hej!

Borde inte en FWD XC60 ha hyffsat bra framkomlighet med tanke på att markfrigången är så bra? Har fått för mig att AWD är ju toppen men utan en hyffsad markfrigång är framkomligheten ändå begränsad i snö/lera?

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
av XC60D3
Man kan ju undra varför Volvo tagit fram en FWD när det uppenbarligen inte går att köra med den ;)
Senast redigerad av 1 XC60D3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC60D3
XC90_Executive skrev:Jag använder awd året om. XC60 fwd aut spinner ju loss väldigt lätt bara det är lite fuktigt på vägen...

Skulle aldrig köpa en framhjulsdriven XC. Däremot har jag "gått på" trenden "Sport-SUV" med jättehjul! :oops: :wink: Kör R-design med 20".
Det jag undrar här är om ni som säger att FWD spinner loss för minsta lilla, är om ni verkligen kan köra bil, eller har gett er tusan på att det skall spinna loss. Med tanke på att den, likt många andra Volvo-modeller har DSTC. Efter många år i en äldre volvo, så är jag riktigt imponerad över DSTC-systemet i min S40 -05 och det är dessutom kraftigt förbättrat i XC60.

Men det är klart att man kan ju alltid fabricera bevis för att visa varför man måste ha AWD, precis som jag gjorde när jag var tvungen att välja R-Design.

20" Fälg med 45-profil är väldigt bra att ha på när man ska ut i skogen och utnyttja AWD :roll: :D
av Sharkbait
XC60D3 skrev:Man kan ju undra varför Volvo tagit fram en FWD när det uppenbarligen inte går att köra med den ;)
Det har inte sjunkit in varför biltillverkare har övergått till FWD för dig? Ta Volvo för exempel. Man hade RWD bilar med sedan gick man över till FWD som blev standard. Det går åt mindre delar till att göra en bil FWD än en RWD. Men Volvo sänkte inte priset på sina bilar när man började med FWD. Alltså mindre kostnad för Volvo att tillverka en FWD men kunden får betala samma pris som för en RWD...

XC60D3 skrev: Det jag undrar här är om ni som säger att FWD spinner loss för minsta lilla, är om ni verkligen kan köra bil, eller har gett er tusan på att det skall spinna loss. Med tanke på att den, likt många andra Volvo-modeller har DSTC. Efter många år i en äldre volvo, så är jag riktigt imponerad över DSTC-systemet i min S40 -05 och det är dessutom kraftigt förbättrat i XC60.

Men det är klart att man kan ju alltid fabricera bevis för att visa varför man måste ha AWD, precis som jag gjorde när jag var tvungen att välja R-Design.

20" Fälg med 45-profil är väldigt bra att ha på när man ska ut i skogen och utnyttja AWD :roll: :D
Vet inte om du försöker försvara ditt egna köp utav en FWD eller vad du håller på med. Eftersom jag har ägt 4 st olika FWD Volvo bilar under de senaste 10 åren och äger idag en FWD och en AWD. Så har jag en bra uppfattning om hur det skiljer sig på dessa bilar i olika miljöer så som sommar, höst, vinter och vår..

Vid vinterväglag så anser jag att FWD är helt odugligt. Skall du köra om och genom tex snösträngen så spinner det och motor stryps på kraft vilket gör att omkörningen tar längre tid, vid tex rödljus är det nästan alltid garanterat att det spinner, kommer du i en kurva eller korsning och hjulen tappar fäste så går det rakt fram, skall man dra släp med FWD så får man inte vara rädd om däcken fram och man får räkna med att det spinner och kanske att man inte kommer fram på en plan väg.
Undviker man allt detta så kanske även FWD fungerar på vintern. . ..

Inga utav dessa problemen som jag har tagit upp ovanför har jag upplevt med AWD. Jag har kunnat köra om oavsett väglag. Man märker inte ens av snösträngen som man gör med FWD. Jag åkte hem från Sthlm nu i vinter. Vid det tillfället så vräkte det ned snö. Det låg ca 2dm på motorvägen. Självklart så var det bara en fil som bilar/lastbilar körde i för den vänstra filen var helt oplogad. Själv klart lade jag mig i vänster filen och körd. Inga problem. Det märktes inte att det låg ca 2dm snö på vägen. Vid tex rödljus eller andra stopp så har jag aldrig fått att hjulen spinner som det gör med FWD.

Det enda som jag kan klaga på AWD var nu i vinter när jag körde fast i ca 70 cm med snö men det var mitt egna fel..

Det intressanta vore om man kunde få veta du själv har kört en Volvo AWD för en vecka eller två? Eller ägt en?!
Användarvisningsbild
av XC60D3
Sharkbait,

Jag behöver inte försvara mitt köp, jag har aldrig kört AWD, och har heller aldrig haft behov av det. Dessutom handlade inte mitt svar om FWD vs RWD, utan FWD vs AWD.

Det du säger, är att i princip 80%? av Sveriges bilpark är odugliga eftersom de är FWD. Så är det naturligtvis inte. Naturligtvis är AWD klart mycket bättre. Men hela tråden handlar om just AWD vs FWD och då får man framföra sin åsikt.

Så, nej jag har som sagt inte kört någon AWD och har som sagt aldrig känt behov av en. Jag väljer XC60 av helt andra orsaker än AWD. Men det är alltid intressant att diskutera. Vi har alla olika synpunkter på vad som är viktigt. Vad som är viktigt för dig kanske är totalt ointressant för mig :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 23
Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]