Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är slarvig med att läsa.
Sorry.

Vad tycker du om att gå via dragkrok kontakten?
ReKa skrev:Hej, mitt batteri har blivit urdraget. Alltså totalt urdraget, det är som om pluspolen inte ligger på. Därmed går det ju ej att låsa upp med knappen på nyckeln, men ej heller manuellt med nyckel i dörren.

Man ser att låsknappen åker upp när man vrider nyckeln, men dörren går ändå inte att öppna. Dessutom är det bara på förardörren knappen pen går upp, det finns inte ström nog att öppna de övriga dörrarna.

Så det jag behöver hjälp med är hur jag endera kan öppna huven utifrån så jag kan ta hjälp av startkablar, eller hur jag får upp dörren. Och detta utan att behöva slå in en ruta eller bryta sönder grillen.
?:-/ Hadde selv dette problem med min s60, 2002mod 2.0 turbo !!Batteri var helt tomt for strøm, men fikk lett låst opp førerdør med nøkkel!!Men problemet var at jeg ikke fikk låst opp bagasjerommet pga ingen nøkkeltilgang der.Men fikk en nabo av meg til og møte opp og gi meg startstrøm via tilkobling i motrorom!! :mrgreen:
av Fred
kamilenski skrev:Vad tycker du om att gå via dragkrok kontakten?
Om det finns konstantström i dragkontakten borde det funka att ge bilen spänning den vägen. (Enligt stiftskissen jag har så finns det +30-matning på stift 9 vilket väl är konstantström?) Risken är dock att man bränner säkringar om strömöverföringen blir för stor mellan källan och det urladdade batteriet.
av ReKa
Så där ja! Bärgarkillarna tvingade upp dörren en bit mha ngn slags luftballong och en kil. Därefter stack ena av killarna in en lång krokig pinne, öppnade huven, och utbrast därefter på bred skånska "Jaopp! Sao vao de me de!" :)
Operationen tog ungefär 5 minuter och jag kan inte göra annat än att applådera.

Körde runt i en timme för att ladda batteriet och testade nu innan jag gick in hurvida dörrlåset fungerade manuellt. Och nu går det att låsa/låsa upp med nyckel. Det är väl som ngn annan sa om "blockerat låsläge" eller vad det stod.
Fast man undrar ju lite smått varför det är så.

Inom parantes kan jag ju nämna att det hände allsköns mysko prylar när jag vred på tändningen. Larmet gick igång, instrumentbelysningen betedde sig som ett stroboscop och ngra mysko meddelanden kom upp på displayen.
av Fred
Underbart att det löste sig och att det inte blev några skador på bilen! Grattis! :D

"Blockerat låsläge" är också ett inbrottsskydd. Det är för att skurkarna inte enkelt ska kunna dra ur strömmen ur batteriet och sedan forcera låset med typ en skruvmejsel.

Det finns nog risk att du fått lite felkoder i bilen efter denna pärs så det är nog idé att få dem utlästa och raderade vid tillfälle, men så länge bilen går som den ska så det ingen brådska. Ett hett tips är att skaffa ett nytt batteri omgående dock! :D

Intressant lösning på problemet, det hade varit kul att se hur det gick till! Får man fråga vad kalaset gick på?
Ush...

Idag fixar jag grejor för att slippa dessa problem!

Slutet gott allting gott.
av warwick
Gött att det löste sig
gjorde exakt samma sak med min v40 när jag låse in nycklarna. bända lite försiktigt i överkanten av dörren, in med en kil och en lång koppartråd till låsknappen eller handtaget 8)
av ReKa
Ja, nog var det en intressant lösning alltid. Jag stod ju där surmulen och tänkte att det kommer aldrig att gå, men den där glada skåningen var ju en fena på detta :)

Priset vet jag inte än. Men jag återkommer när fakturan kommer. Hur som helst tror jag nog att det var billigare än att ta en ruta.
Och dessutom slippa allt omak med att lämna iväg bilen för att få rutan bytt. Fast undrar om inte dörren blev lite skev efter ingreppet. Det låter som om dörren är inte helt stängd vid högre farter. Detta kan dock vara inbillning då jag är "bilhypokondriker", dvs jag sitter ofta och tycker jag hör missljud och känner skumma vibrationer under färd.

Vill tacka för alla lösninsförslag jag fick iaf, och gissa om jag lämnade motorhuven i "öppetläge" innan jag låste :wink:
av JE Jr
ReKa skrev: Körde runt i en timme för att ladda batteriet och testade nu innan jag gick in hurvida dörrlåset fungerade manuellt. Och nu går det att låsa/låsa upp med nyckel. Det är väl som ngn annan sa om "blockerat låsläge" eller vad det stod.
Fast man undrar ju lite smått varför det är så.
Skönt att det löste sig!

Jo, men det går inte in direkt efter att man låst bilen, på mina bilar har det varit så att låser man bilen med fjärren och väntar ungefär en halvminut så klickar det till ännu en gång och som jag förstår det går blockerat låsläge in då.
Användarvisningsbild
av Bosa
Verkar som om det är omgjort på nyare V70, min 05:a var det inga problem att låsa upp förardörren med nyckel när batteriet var heldött.

Du hade inte rätt att nyttja Volvos assistance service? Kräver iofs att du servat hos Volvo. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]