Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Om jag inte tar fel så hade v70 av de äldre årsmodellerna ganska kraftig toe-in för att vara riktigt stabil. Nackdelen är ökad förbrukning. Tror dom har minskat toe-in nu.

Min V70 09 går som på räls på motorvägen.
av offsider
Jag hade precis samma sak med min bil tidigare. Det gick fan inte att köra rakt i hastigheter över 60 km/h. Jag pytsade i 0.2 kilo till i däcken, sen dess har den gått hur stabilt som helst. Pumpa däcken människa!!!
av VolvoD3
offsider skrev:Jag hade precis samma sak med min bil tidigare. Det gick fan inte att köra rakt i hastigheter över 60 km/h. Jag pytsade i 0.2 kilo till i däcken, sen dess har den gått hur stabilt som helst. Pumpa däcken människa!!!
jag har 2,8 runt om, knappast beroende på däcktrycket eller hur "människa !!!"
av storfiskarnizze
Tjosan
jag har märkt att min v70 spårar ibland men då är det vägar där tunga lastbilar pressat ner asfalten så att det bildats "rännor". Dom syns ju knappt vid torr vägbana men märks i bilen om man dessutom har breda däck.
Detta kombinerat med för lågt däcktryck kan ge oanade körupplevelser, särskilt om man sitter och skickar SMS när man kör. Det gör inte jag.

storfeskarn
1 månad till laxpremiären
Användarvisningsbild
av hakank
Vår V70 2010 med Hakkapelitta dubbat går som på räls. Känns faktiskt mer rikningsstabil än S60. Tycker du borde kolla upp hos verkastad. Uppenarligen nått problem.
/Håkan
av Mumsmums
Hej. Är efter ett långt uppehåll tillbaka i Volvoträsket :D Mitt förra Volvoägande bestod av en 242 GT från 1979. Grämer mig att jag inte ha den kvar...

Hursomhelst, har nu en V70 2,4D med "mumsmums"paket och måste hålla med trådskaparen. Vid filbyten och liknande manövrar slingrar bilen som en orm, det är riktigt obehagligt. Min första tanke var att hjulbultarna börjat lossna men de sitter som de ska. Bilen rullar på dubbfria Gislaved Softfrost men det ska väl inte ha någon betydelse. Har aldrig varit med om detta beteende hos någon av de tidigare bilar jag ägt (framförallt Audi men även VW och Saab har ingått).
av lobbysleeper
Antingen har ni fel på era bilar, eller så är jag helt okänslig för sånt, för jag har inga som helst problem med det ni säger. Då kör jag ändå 17+18-tums däck (inte samtidigt :wink: ).

Ja, lite lite känner man väl om det är spåriga vägar, men det är väl nåt man får räkna med?!
Användarvisningsbild
av epostaren
Har inga som helst problem med detta på min V70 MY11. Har Nokian Hakkapeliitta 7, dubbdäck och bilen går verkligen som på räls, oavsett om det är asfalt, snö, is, slaskigt, gropigt, spårigt, osv.

För många år sedan hade vi en Hyundai som hade det beteende som trådskaparen skrev om (den liksom flöt fram över vägen). Hade den inne på verkstad för justering, som inte gjorde det bättre. Hyundai-importören skickade senare en reparatör, som fixade problemet med en ordentlig hjulinställning.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]