Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
på min v70II är det konstruerat så att när bagagluckan är stängd går den över golvluckan alltså går inte denna att öppna för bagageluckan är över och jag är ganska säker att det är lika dant på v70n men kan ha fel
jo visst kan man åla sej in genom bakrutan och riskera skärsår och smutsa ner inredningen
fortfarande är det billigast och krypa under bilen upp med armen och ge startmotorn ström och trycka på knappen
av ReKa
Ja, om jag ändå kunde se startmotorn. Ska ta en kik till underfrån när ungarna har lagt sig. Herrejisses sicket fredagsnöje 8)

Ps. har ingen försäkring utöver halv.
av Fred
hollan skrev:på min v70II är det konstruerat så att när bagagluckan är stängd går den över golvluckan alltså går inte denna att öppna för bagageluckan är över och jag är ganska säker att det är lika dant på v70n men kan ha fel
jo visst kan man åla sej in genom bakrutan och riskera skärsår och smutsa ner inredningen
fortfarande är det billigast och krypa under bilen upp med armen och ge startmotorn ström och trycka på knappen
Det är samma sak på V70N med golvet i skuffen. Dock är ju inte batteriet som är huvudmålet så det är ganska oväsentligt. Huvudmålet är att ge bilen ström och om det inte går att komma åt underifrån så återstår att panga en ruta. Vilken ruta man sen väljer att ta är ju upp till var och en. Skärsår är ju enkelt att skydda sig från genom att använda handskar och kläder. Är man dessutom normalt hygienisk och sparkar av sig skorna utanför bilen så behöver inte inredningen bli smutsig heller! :wink:
Orkar inte gå ut o kolla. Hade man kunnat plocka bort inredningen och kollat hur det ser ut kring låset i bakluckan. Jag har sett markeringen där den runda brickan skulle sitta.
Det kanske skulle fungera att borra ett håll där och trycka eller nåt?

Det måste gå att kunna öppna fanstyget!
av ReKa
Dramat fortsätter. Ringde någon bärgningskår som tror sig kunna bistå. Det lär väl kosta en slant men tror ändå det blir billigare än att smacka in en ruta. Har fundering på att återigen krypa in under andra kärran och kolla ifall jag kan få syn på startmotorn.

Fantastiskt dåligt att det inte är nyckellås på båda framdörrarna :???: . Det var det ju på 240 ;-//
av Fred
ReKa skrev:Fantastiskt dåligt att det inte är nyckellås på båda framdörrarna :???: . Det var det ju på 240 ;-//
Även det har väl med inbrottsbekämpning att göra...och det fungerar ju bevisligen! :roll:

Jag hoppas att du kan hitta startmotorn, inte bara för din skull att du slipper knacka ruta, utan också för alla andra som kommer råka ut för samma sak som du. Det är ju väldigt lätt hänt att batteriet drar ur och då står man ju där med Svarte Petter.

För egen del tror jag att denna tråd har fått mig att äntligen ta tag i att montera in laddsladden för fast montering som CTec-laddaren levererades med. Om man skruvar fast den vid polerna i motorrummet och drar ned kontakten någonstans där man kan nå den från utsidan (dock gömd och skyddad från smuts) så har man alltid tillgång till att ge batteriet ström.

Hoppas det löser sig för dig! :D
av JE Jr
Men har inte dessa bilar blockerat låsläge, dvs det går inte att öppna dörren med nyckeln utan ström?

Så var det på min V40 98 och så är det på min nuvarande S70 -00.

På V40n fick jag ha sönder grillen för att komma åt (hade korkad som jag var tagit av pluspolen för att nolla felkoder, sen drämt igen huven)

På min S70 gick det att komma in i bagaget med nyckel, en inte i förardörren. Därifrån gick det att fälla baksätet och sen krypa in och öppna huven. Gick inte att öppna med innerhandtagen heller utan ström... (hade glömt innerbelysningen på)
Du har tydligen rätt! Att slå in rutan hjälper inte. Man måste lägga på 12V.
Enligt polska forum just i vårat fall, lyfta lite bilen, plocka bort nedre skyddet och lägga på 12 V mot startmotor.
Mot framtida problem, dra 2 sladdar till ett ställe under kofångaren (+och-) med minst 6kvmm kabel och banankontakter. Tejpa över mot skit. Då kan man välja mellan laddning eller extra ström och öppna. Nu vet jag vad som skall göras!

Edit! Har du dragkrok kan du taga dig den vägen. Mata 12V där! Räcker från vanlig laddare!
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
Ingen har föreslagit att man ska slå in rutan för att öppna dörren. Att slå in rutan går utmärkt eftersom man då kan öppna huven och komma åt att lägga ström på + terminalen och jord. Dock är det bästa alternativet att gå via startmotorn om detta är möjligt där bilen står.
Mot framtida problem, dra 2 sladdar till ett ställe under kofångaren (+och-) med minst 6kvmm kabel och banankontakter. Tejpa över mot skit. Då kan man välja mellan laddning eller extra ström och öppna. Nu vet jag vad som skall göras!
Det var väl ganska precis det jag skrev i mitt förra inlägg...?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]