Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Tyckte min V70 my11 var helt knäpp tyst när Jag hämtade ut den lagom till nyårshelgen men nu ca 380 mil senare så
har det uppkommit lite knirr och knarrljud här och var i bilens inredning. Framför allt ett hårt knäppande ljud i b stolpe och dörrpanel på förarsidan när bilen är kall.

Vad har ni för irriternade oljud i era bilar?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Finns oljud lite här och där i min vagn. Skiftar konstigt nog från tid till annan. Har upptäckt att isbildning kan åstakomma rätt mycket "skrammel". För att inte tala om olika typer av vägbeläggning. Ju slätare desto tystare så klart. I hudusak är bilen trots allt relativt fri från knarr, gnissel och skrammel. Allt kan dock bli bättre.

Hur man uppfattar dessa olika ljud styrs också av den egna dagsformen. Är man irriterad hör man mer och tolkar ofta det man hör på ett sätt som gör att man blir ännu mer irriterad och så är man inne i en negativ spiral. :cry:

Jag har f n ett knarr i bakvagnen som sysselsätter mig när jag kör över ett farthinder. Det är inte bakluckan denna gång så mycket vet jag. Jag avvaktar till våren och ser vad som kvarstår när is och fukt är borta och sommarhjulen ligger på. Man får lov att försöka finna ro i det som är. Körde en BMW X3 av senaste modell häromdagen. Inte heller denna vagn var helt fri från "konstiga" ljud.

Hälsningar

Henry
av dst02
Henry_Fågeljazz skrev:Finns oljud lite här och där i min vagn. Skiftar konstigt nog från tid till annan. Har upptäckt att isbildning kan åstakomma rätt mycket "skrammel". För att inte tala om olika typer av vägbeläggning. Ju slätare desto tystare så klart. I hudusak är bilen trots allt relativt fri från knarr, gnissel och skrammel. Allt kan dock bli bättre.

Hur man uppfattar dessa olika ljud styrs också av den egna dagsformen. Är man irriterad hör man mer och tolkar ofta det man hör på ett sätt som gör att man blir ännu mer irriterad och så är man inne i en negativ spiral. :cry:

Jag har f n ett knarr i bakvagnen som sysselsätter mig när jag kör över ett farthinder. Det är inte bakluckan denna gång så mycket vet jag. Jag avvaktar till våren och ser vad som kvarstår när is och fukt är borta och sommarhjulen ligger på. Man får lov att försöka finna ro i det som är. Körde en BMW X3 av senaste modell häromdagen. Inte heller denna vagn var helt fri från "konstiga" ljud.

Hälsningar

Henry
BMW har Jag åkt i många år innan volvon och den senaste, en 2005a den var hopplös med oljud precis överallt från dag ett till Jag tröttnade och bytte bort eländet.
av mojja
Välkommen till volovs speciella egenskaper. Har aldrig och då menar jag aldrig kört en knarr och gnek fri volvo.

På verkstaden kallar dom detta en produktegenskap, Jag kallar det en dåligt sammansatt bil.

Vänligen Mojja
av Lazy
När vintern kommer och vinterhjulen åker på så uppstår mycket mer oljud än på våren och sommaren, så har det varit på alla (9st.) bilar jag ägt, kallt ute, värme i kupén, då blir det lite knarr här o lite knarr där, gäller inte bara Volvo.
av svendufva
Min nya D5:a 2011 knarrade här o var när det var kallare än minus 20. Var i samma veva och provade nya BMW X3 och den var betydligt värre. Nu har jag en tyst bil, dock ej Volvo.
av dst02
Ja den kan skramla som fan har Jag hört. Tror de e nåt me den fortfarande för de klunkar till när man stänger dörrarna fram, speciellt passdörren.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]