Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har hittat en lös kabel i motorrummet på min bil. Kabeln kommer ur samma kabelstam som spjällgivaren. Denna tvåpoliga kontakt vet jag inte vart jag skall koppla. Eventuellt saknas det kanske någon del? Till saken hör att bilen har något hög HC-halt just på tomgång, och att jag nyss köpt bilen..

Är det någon som vet vart kabeln skall kopplas? Se länken nedan. Det gäller kabeln/kontakten precis under bränsletrycksregulatorn.

Även en motsvarande bild från en likadan bil är av intresse!

Tack på förhand!

https://sites.google.com/site/jonassode ... e/volvo965
Senast redigerad av 1 södergård, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Odin
På bild 1 visas en liten översikt. Din kabel kommer upp ungefär i mitten.
Bild 3 visar kontakten till vänster och bild 2vid toppen, mot torpeden.
Observera på bild 2att det sitter en kontakt under den som syns.
Vet inte om detta hjälper men jag har kollat så gott det går och jag hade inga andra kablar i området.
/O
http://gallery.me.com/lars.odin#100013
Tack Odin och SA4AQS!

SA4AQS: Har du kollat på schemat för din -95:a?

Jag har kollat på schemat för Motronic 4.4 som är det styrsystem som jag tror att min -96:a har. Jag hittar inte denna färgkombination på det schemat.

Jag har också varit på Bilia idag. De informerade mig om att min bil inte har någon EGR-ventil. Jag fick också informationen att bilarna ibland levereras med lösa kontakter/kablar eftersom samma kabelhärvor används till flera modeller. De sade också att motorlampan skulle lysa om någon kabel skulle lossnat.

När jag ser på Odins bilder så tyder de på att den kabel som är lös på min bil där är koppad över motorn och sedan går vidare mot avgassidan, vilket tyder på EGR, som om jag minns rätt är avgasåterkoppling till insuget.

Totalt sett så tyder den information som jag nu fått på att min kabel skall hänga löst, även om det känns märkligt.

Är det någon som kan stödja denna teori?

Tack återigen för er hjälpsamhet!
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]