Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hilmer skrev:Nu vågar man ju inte montera de slangar jag precis fått hem från skruvat.se :???:
Kan ju vara ide att ringa dom och fråga iallafall vad för regler som gäller? Ta gärna upp den här händelsen? Är inte svaret det du söker så skicka tillbaka dom på ångerrätten. Det är inte så att jag vill smutskasta nån alls, men har man papper på hur lång tid nånting suttit, det är inom normal tid, och det suttit i sin normala miljö felfritt monterat och blir som det är på bilden, ja då är produkten inte på nåt sätt lämpad för att sitta där. Eller så är produkten av undermålig kvalitet.
av irie
Är egentligen inte speciellt förvånad, man får vad man betalar för. Finns en anledning till att man kan "fynda" reservdelar och det är pga avkall på kvalitet (det är ju det man betalar för med ett högre pris).

Har själv inga problem med att handla piratdelar men vissa delar skulle jag aldrig köpa annat än original (bromsslang, bromsbelägg, bromsskiva, styrservo etc.).
Med andra ord, är det delar som har med min och andras säkerhet att göra så tummar jag aldrig på kvaliteten.

Men men, det är kanske bara jag som värnar om säkerheten.

/irie
En ny person på kundtjänsten tog kontakt och erbjöd mig pengarna
åter om jag skickade tillbaka slangen med bifogad retursedel. Gott så.

Men några saker gnager fortfarande i skallen; kommer slangen på andra sidan
också att gå sönder snart? och hur kul är det egentligen att stå och slabba
med bromsslangar mitt i vintern?

Säkerhetsmässigt är jag inte alls orolig; har man bara hygglig koll på sin bil
så upptäcker man lätt sånt.

Skruvat själva hävdar att de inte har några generella fel på slangarna i fråga,
utan hänvisar till att jag fått ett dåligt exemplar.

/N
av *pettson*
NiclasY skrev:En ny person på kundtjänsten tog kontakt och erbjöd mig pengarna
åter om jag skickade tillbaka slangen med bifogad retursedel. Gott så.

Men några saker gnager fortfarande i skallen; kommer slangen på andra sidan
också att gå sönder snart? och hur kul är det egentligen att stå och slabba
med bromsslangar mitt i vintern?

Säkerhetsmässigt är jag inte alls orolig; har man bara hygglig koll på sin bil
så upptäcker man lätt sånt.

Skruvat själva hävdar att de inte har några generella fel på slangarna i fråga,
utan hänvisar till att jag fått ett dåligt exemplar.

/N
Det löste sej väl galant då?
Det finns ingen anledning till att ha panik, det förekommer ju faktiskt dåliga exemplar oavsett vart man handlar.
Kalasbra att dom tagit ansvar och vill ha tillbaka slangen för undersökning.
En applåd :-)-)
av *pettson*
irie skrev:Är egentligen inte speciellt förvånad, man får vad man betalar för. Finns en anledning till att man kan "fynda" reservdelar och det är pga avkall på kvalitet (det är ju det man betalar för med ett högre pris).

Har själv inga problem med att handla piratdelar men vissa delar skulle jag aldrig köpa annat än original (bromsslang, bromsbelägg, bromsskiva, styrservo etc.).
Med andra ord, är det delar som har med min och andras säkerhet att göra så tummar jag aldrig på kvaliteten.

Men men, det är kanske bara jag som värnar om säkerheten.

/irie
Det är mest sorgligt att läsa dom här raderna tycker jag. Dom tyder på en enorm okunnighet.
Att ens få iden att koppla kundpris till kvalitetsnivå är ett riktigt lågvattenmärke.. :shock:
av irie
*pettson* skrev:Det är mest sorgligt att läsa dom här raderna tycker jag. Dom tyder på en enorm okunnighet.
Att ens få iden att koppla kundpris till kvalitetsnivå är ett riktigt lågvattenmärke.. :shock:
Okunnighet får stå för dig, jobbar själv med produktkvalitet och vet vad som krävs för att konstruera just bromsslangar.
Sättet som bromsslangen i denna tråd gått sönder på kan bero på två saker: 1. en dålig vulkanisering 2. fel i materialsammansättningen (eller i kombination av dessa).

En slang för detta ändamål bör bestå av fem olika lager med olika egenskaper (elasticitet, beteende i kyla resp, värme mm), minsta lilla avvikelse i tillverningsprocessen och konsekvensen kan bli förödande.

För att kunna ta ett mycket lägre pris än konkurenterna så måste man göra avkall på något (t.ex. färre kontroller, billigare materialval, fler tillverkade detaljer per verktyg) och i detta fall misstänker jag att vulaniseringen har utförts i fel temperatur.

Jag borde kanske byta jobb eftersom jag tydligen är totalt okunnig i ämnet. ;)

/irie
av *pettson*
Det är ingen som tror du är okunnig i ämnet tillverkning, men ämnet prissättning verkar inte vara ditt dagliga. Du förstår uppenbarligen fortfarande inte skillnaden mellan prissättning till kund och inköpspris i första led. Inte heller sambandet tillverkningspris och salupris till återförsäljare eller konsument.
Det får egentligen vara hur dålig kvalitet som helst för att sätta ett pris, det är inga problem att lägga på 400procent på priset till konsument och sälja det som en *Fin* vara. För branding går ju ut på att höja värdet på varumärket oavsett om märket tillför nånting eller inte. Huruvida kunderna blir vansinniga eller nöjda är ju en fråga om vad ditt *dyra* märke lovat kunden, om det uppfyller kundens önskan.
Det är heller inget problem med att bara lägga på 30% på samma vara och sälja den utan flashig kartong med ett fint namn med samma kvalitet. En enkel fråga om hur mycket du vill tjäna på produkten, och en fråga om hur många led som ska tjäna nånting alls på produkten.
Det är alltid en prisskillnad i tillverkningskostnaden för en produkt som kräver mer omsorg, ingen tror nåt annat. Kostnaden för biltemas skivor till exempel med sin extrabearbetning gentemot ett annat märke med mycket vackrare skivor är hela 18kronor per skiva, en ohygglig summa för många skivor, särskilt när man kommer upp i hundratusentals. Prisskillnaden mellan märket och biltemas är för närvarande 455kronor per skiva. Undrar du så är fabriken densamma, made in italy alltså. Skillnaden är endast estetisk. Det är i övrigt samma blandningar, samma toleranser och inte ens avsyningen är annorlunda. Förpackning, det estetiska och priset är alltså diffen, men diffen översteg visst 18kronor. Allt över dom där 18kronorna, på vilket sätt är det mer *kvalitet*?
Måttet konsumentpris/kvalitet speglar absolut ingenting förutom möjligen vinst.
Med dina *kunskaper* köper till exempel alltid du bättre olja än jag gör. Jag ger 30kronor litern för min mobil 1. Du ger runt 200kronor för samma liter. Alltså har du högst kvalitet eller hur? Castrol, ja det blir samma visa där, du vinner för du betalar ju mer.
När jag handlar ifrån england köper jag t.ex bosch lambdasonder mellan 800 och 1000sek billigare än på mekonomen för samma fabrikat. Alltså är mekonomens boschsonder mycket högre kvalitet än dom jag får tag i ifrån england. Eller hur. Eller kan det vara bosch lågkvalitets sonder jag får tag i? Visst är det ju momskillnad, men jag betalar också en frakt på priset som jag inte betalar i sverige. Alltså är prisskillnaden större ändå på själva varan.
Med ditt mått och kunskap att se så kan jag inte göra som jag gjort nu heller, köpt delar direkt ifrån fabrik till min redskapsbärare. Stiga tar ju 7400spänn för delarna till min, och har ju alltså således mycket bättre kvalitet än fabriken som tillverkar delarna och levererar för 1200kronor i min brevlåda, även här ingår ju frakt med 400kronor så produktkostnaden är ju lägre ändå direkt ifrån fabrik, vilket bör sänka kvaliteten ännu mera då.
När jag nu handlade lithurin för ett tag sedan inför en väns jobb (det är en ytbehandling för betonggolv). Då stod jag inför valet att handla det av Nordsjöfärg för 5500sek per 10liters dunk (tvåkomponents). Totalt 11000sek för 20 liter. Eller att göra det jag gjorde, jag ringde fabriken som gärna bistod med 20 liter för hela 1700kronor inkl frakt och moms. Det måste ju betyda att jag nu köpt lågkvalitets skit ifrån fabriken då nordsjöfärg skulle ha 11000 för samma produkt och mängd?
Jag jobbade på hycop för ett antal år sedan och svetsade AC rör till lastbilsindustrin, dom knepigaste rören fick vi 155sek för, samma rör kostade just då (år 2000)3114kronor till kund på volvo. Kan du berätta för mej hur kvaliteten höjdes såpass på resan från min lastpall till kunden?
Förhoppningsvis ser du ett mönster...
Förhoppningsvis visste du redan innan att konsumentpriset inte har ett dyft att göra med varesej tillverkningskostnaden eller kvalitet.. Konsumentpriset är ENDAST en fråga om hur mycket du vill tjäna och hur dyrt nåt måste vara för att framstå som ett dyrt och bra märke. Det finns naturligtvis alltid ett MINSTA konsumentpris, men det finns inte en enda som sniffar på marginaler under 200% i normalfallet jämfört med inköpspriset från fabrik.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]