Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Magnum81
Vad ska man tänka på ang. volvos fyrhjulsdrift? Har förstått att man inte ska köpa en bil äldre än -03 när det gäller v-xc70 för att slippa bekymmer, gäller det alla modeller? Hur är volvos drivlina, är det massa strul och trassel, eller rullar de bara på? jag behöver ha en 4-hjulsdriven bil för mitt dagliga bruk, dra tung båt bla. Enligt mig är fwd rena skiten och det sämsta volvo någonsin hittat på (mer i som strular och går sönder, jobbigare att meka med allt vad gäller från motor utt till hjulet, väldigt mycket sämre dragbil), men vägrar köpa BMW bara för att åka rwd. Letar en bil för max 100k, och jag har inte bråttom att köpa en ny bil, så jag kommer ta det lilla lugna tills jag hittar en riktigt bra bil. Lånar tråden lite.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Köp en Niva 2005:a för 30k så har du klockren 4WD som kan dra allt och nästan i vilken teräng som helst, så lägger du de resterande 70 på nåt annat roligt att glida runt i! :wink:
av Magnum81
Variosboy skrev:Köp en Niva 2005:a för 30k så har du klockren 4WD som kan dra allt och nästan i vilken teräng som helst, så lägger du de resterande 70 på nåt annat roligt att glida runt i! :wink:
Har 4 bilar redan och en som är roligare att glida "studsa" runt i på sommaren. Ska göra mig av med 2 rishögar för att köpa en nyare och bättre. Lite av kravet ska väl vara att det är komfort i... Niva känns lite som... traktor, jorbruksredskap...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Stämmer bra att Nivan är en Traktor! En mycket bra sådan! :D

Det är ett litet trist läge du sitter i, att få komfort, (bra) 4WD och nyare än 2003 för 100k, så vida du inte kan tänka dig en bil med många mil (över 20k) är ju lite svårt..

Hittar endast en V70 2,5T AWD som gått under 20 och kostar 99 tusen på blocket..
av Lövet
100k räcker nog inte till något vettigt 4wd Volvo. Jag skulle kolla på Audi A6 Quattro i den prisklassen, klart större utbud.
av llesrof
Måste AWD vara synonymt med terrängbil då? Jag tycker att det är toppen att det finns bilar för oss som vill ha lite bättre framkomlighet än vanliga bilar och ändå slippa köra runt i någon j-vla offroad-järn som någon slags Camel Trophy-wannabe. Jag skiter i om offroad-bögarna ler i mjugg åt min XC70, jag tar mig ändå fram bättre än de som åker Toyota Corolla, Saab 9-5, Volvo C30 eller en gammal Volvo 850 och jag åker bekvämare än de som vill ha en skittuff offroad-bil med diffar precis överallt, snorkel och 34 antenner och lerstänk på taket.
av Lövet
andreas_lofgren skrev:100k räcker nog inte till något vettigt 4wd Volvo. Jag skulle kolla på Audi A6 Quattro i den prisklassen, klart större utbud.
Nåt sånt här exempelvis: http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 ... ?ca=11&w=2
av Magnum81
Är allergisk mot tyska bilar, som dessutom ska gå i nordiskt klimat... Om jag ställer frågan så här då; Vad bör man tänka på om man ska köpa en volvo (vilken som helst) med awd. Hittade en V50 awd T5 -06 för 90k som gått 19000...
av Lövet
Man ska kolla att fyrhjulsdriften fungerar. Sök på "hylsa" och fyrhjulsdrift här på forumet så har du att läsa länge. Tydligen är det några splines som slits ut vilket leder till att bakhjulen inte driver längre. Själva motorn och växellådan är hållbara.

Ett annat fel är att fyrhjulsdriften fungerar men kopplas in sent och med ett rejält brak. Testa på halt underlag att bakhjulen driver direkt och att de kopplas in mjukt.
av *pettson*
llesrof skrev:Måste AWD vara synonymt med terrängbil då? Jag tycker att det är toppen att det finns bilar för oss som vill ha lite bättre framkomlighet än vanliga bilar och ändå slippa köra runt i någon j-vla offroad-järn som någon slags Camel Trophy-wannabe. Jag skiter i om offroad-bögarna ler i mjugg åt min XC70, jag tar mig ändå fram bättre än de som åker Toyota Corolla, Saab 9-5, Volvo C30 eller en gammal Volvo 850 och jag åker bekvämare än de som vill ha en skittuff offroad-bil med diffar precis överallt, snorkel och 34 antenner och lerstänk på taket.
Det är ju här man får fråga sej vad man söker. Om du söker en bil som verkligen drar på alla 4 hjulen och som alltid gör sitt bästa för dej oavsett underlag så lär du ha en riktig 4hjulsdrift, du lär också få ta en separat förarkurs då den aldrig kommer att bete sej som man vanligen tänker när underlaget och bilen inte kommer överens. Om du är nöjd med att vara en wannabee med en drift som förvisso finns på alla hjulen stundtals, men mestadels av tiden är framhjulsdriven och som aldrig nånsin drar lika mycket på alla hjulen oavsett situation så är det väl inget fel med det? Det är garanterat ingen som ler i mjugg åt nån bil alls ifrån nåt läger. Ni har olika behov och därmed olika fordon som fyller dessa behov. Huvudsaken är att du inte tror att du har en bil som fungerar som en äkta 4wd och att du inte försöker använda den som en sådan helt enkelt, det leder nämligen till en stor besvikelse eftersom bilen faktiskt inte kan prestera på det sättet, den är inte konstruerad för det.
Likväl brukar inte en som alltid brukar 4hjulsdriften till fullo tro att hans bil ska dra 0,7 liter milen och ska vara ljudlös med maximal komfort oavsett hastighet.
Oavsett hur irriterad man blir så kräver 2wd och 4wd totalt olika konstruktioner om vi ska få ut det mesta av det, med alla fördelar och nackdelar som det har.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]