Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoD3
Min helt nya V70 D3-11 (200 mil) var inne på på obligatoriskt byte av bränslerör, samt mjukvaruuppdateringar.
Efter detta har det uppkommit små vibrationer kring 1400 rpm då jag belastar motorn.
Det är inga kraftiga vibrationer, men hyfsat irriterande då 1400 rpm är ett varvtal jag ofta ligger och kör på.

Ngn som känner igen detta eller vet vad det kan bero på ?
av dallaboo
1400 rpm låter mer som att du kväver, inte belastar motorn. Vänta tills motorn är varm, sen kör med ägget under gaspedalen.
av VolvoD3
dallaboo skrev:1400 rpm låter mer som att du kväver, inte belastar motorn. Vänta tills motorn är varm, sen kör med ägget under gaspedalen.
Nej, det stämmer tyvärr inte...
Jag kör normal fart och har automat, då hamnar varvtalet kring 1400 med vibrationer...
Motorn är varm och tyvärr har detta inget med vibrationerna, då problemet finns oavsett hur länge jag kört med bilen.
Men jag upplever just att motorn ligger på lägre varv efter uppdateringen, kanske automaten fått i sig en ny mjukvara ?

Andra förslag ?
av GHq
Upplever samma problem och har försökt få Volvo att åtminstone kommentera det sedan september i fjor. Numera kör jag oftast i manuellt läge under 80 km/h vilket är mycket irriterande.
Min V70 automat med D3 har gått ca 1500 mil.

Är det fler som upplever samma problem?
av SverreK
Nu har jag iofs inte automat utan manuell.... Men jag försöker ligga på runt 1500 varv, under det känns det som motorn inte har kraft nog och "blurrar" vid minsta uppförslut. Det innebär att att i 90 km/h måste jag använda femman och först vid 95-100 är det dags att peta i 6:an. Vid 1500 känns motorn "optimal" ur ett varvtal/kraft/bränsleperspektiv.

Så jag skulle säga att baserat på mina manuella erfarenheter kring motorn så borde automatlådan se till att växla upp lite senare.

Sverre
av svendufva
Jag upplevde samma problem med min D5:a. Det gick över när jag köpte en bensinbil :D
av jansegel
Snarlikt problem efter ny mjukvara! Bett Volvo köra tillbaka gamla mjukvaran men får till svar att det inte går!?

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]