...

Moderator: Moderatorer

För att underlätta MIN färd ser i alla fall jag att folk som kommer från motsatt håll i en rondell (ja jag vet att det heter cirkulationsplats!! :) ) gärna får blinka vänster om de ska passera min infart i rondellen! Underlättar oerhört mycket för min planering allra helst nu i vinterföre då det ofta blir bra nog polerat och halt vid infarterna. Kan jag undvika att stanna och ha rull in i rondellen slipper jag stå med spinnande drivhjul eller riskera att fastna med mitt 60-tons ekipage!! Blir ju ett mycket bättre flyt än att behöva starta från stillastående.

//David
Visst är det så man ska göra i den mån det går.

Tyvärr tror jag många gånger att folk är allmänt irriterade på många som kör lastbil på grund av att dom tror att dom äger vägen.
Kör man på en 90-väg med en lastbil bakom sig och kommer fram till en 70-väg så parkerar i stort sett alla lastbilar i kofferten om man saktar in till 70.
Det är bara ett av många exempel på hur det brukar gå till.

Men jag håller som sagt med dig i sak, man ska underlätta för varandra så långt det går!
Användarvisningsbild
av SvenB
DannePe skrev: Men hur ska jag kunna veta hur X vill köra från högerfil i rondellen eftersom tecken ej behöver lämnas vid vänstersväng.
För blinkar X höger för färd rakt fram tex en solig sommardag, kommer jag aldrig kunna se blinkersen.
Du får ursäkta, jag förstår fortfarande inte svårigheterna. Glöm bort, rakt fram i en cirkulationsplats. Om du ligger i vänsterfil och skall svänga höger ut, är det DU som skall blinka höger eftersom det är du som skär det högra körfältet. Föraren i höger körfält har inte ändrat körriktning. Sen kan man undra vad du gör i vänster körfält när du skall svänga höger ut ur en cirkulationsplats. Inte ligger du i vänster körfält på en 4-filig väg om du skall svänga höger i nästa korsning?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nybbe_gefle skrev:För att underlätta MIN färd ser i alla fall jag att folk som kommer från motsatt håll i en rondell (ja jag vet att det heter cirkulationsplats!! :) ) gärna får blinka vänster om de ska passera min infart i rondellen! Underlättar oerhört mycket för min planering allra helst nu i vinterföre då det ofta blir bra nog polerat och halt vid infarterna. Kan jag undvika att stanna och ha rull in i rondellen slipper jag stå med spinnande drivhjul eller riskera att fastna med mitt 60-tons ekipage!! Blir ju ett mycket bättre flyt än att behöva starta från stillastående.
Jag förstår precis vad du menar. Men det löses ju lika bra med att alla blinkar höger, enligt lagen, när de skall lämna cirkulationsplatsen. Om de inte gör det så får man förutsätta att de inte skall lämna utan fortsätta vidare runt.
Användarvisningsbild
av erikn
Nä, men jag kanske ligger i det näst högra om det är två filer som svänger. Om man skulle ha samma regler i en korsning skulle den högra filen kunna åka rakt fram fast man fick svänga i den bredvid.
Det är det här som är så dumt med de nya reglerna, det som passar i en jätterondell är inte samma sak i en mikrorondell. Själv hatar jag smårondeller, ställer till med mer sattyg än de hjälper. Hellre ser jag trafikljus och en vanlig vägkorsning. Alla rondeller som är under en radie på 20 meter borde tas bort.

Jag skulle vilja ha en sattelitbild på rondellen ovanpå motorvägen vid Alby (Botkyrka), där har man ställt till med en ytterligare variant, som iofs är bra, men ställer till det för en del. Högerfilen i rondellen går ut i vänsterfil ut ur rondellen. Försöker man köra i högerfil där bör man ha bra markfrigång och fjädring eftersom man då åker över en rätt kraftig refug.
Användarvisningsbild
av SvenB
erikn skrev:Nä, men jag kanske ligger i det näst högra om det är två filer som svänger.
Självklart. När jag skrev 4-filig menade jag två filer åt samma håll.
erikn skrev: Om man skulle ha samma regler i en korsning skulle den högra filen kunna åka rakt fram fast man fick svänga i den bredvid.
Om det förekommer, vilket jag inte tror, måste du blinka höger och ge bilen till höger om dig företräde. Men jag förstår inte varför man skall ligga i vänster körfält om du skall svänga höger, om inte skyltning säger att bägge körfälten är högersvängande. Samma sak i cirkulationsplatsen, när du skall lämna, svänga höger, ligger du i höger körfält, om inte skyltningen säger annorlunda.
Användarvisningsbild
av erikn
För att det är så mycket trafik så att det är direkt olämpligt att byta fil då båda filerna är fulla med bilar. Om då någon (iom nya reglerna) fortsätter till nästa avfart i den högra filen så blir det lite kaotiskt. I alla fall är det så här i stockholmsområdet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo jag vet, kört Taxi i Stockholm sedan 1972.
av DannePe
KKR skrev:
DannePe skrev: Men hur ska jag kunna veta hur X vill köra från högerfil i rondellen eftersom tecken ej behöver lämnas vid vänstersväng.
För blinkar X höger för färd rakt fram tex en solig sommardag, kommer jag aldrig kunna se blinkersen.
Du får ursäkta, jag förstår fortfarande inte svårigheterna. Glöm bort, rakt fram i en cirkulationsplats. Om du ligger i vänsterfil och skall svänga höger ut, är det DU som skall blinka höger eftersom det är du som skär det högra körfältet. Föraren i höger körfält har inte ändrat körriktning. Sen kan man undra vad du gör i vänster körfält när du skall svänga höger ut ur en cirkulationsplats. Inte ligger du i vänster körfält på en 4-filig väg om du skall svänga höger i nästa korsning?
Så det är bara tillåtet att köra rakt fram i högerfil i alla rondeller i hela Sverige?
Du vet väl du får köra i vänster fil för färd rakt fram på vägar under 90km/h.
Och du vet väl du måste "blinka höger" när du lämnar rondellen oavsett fil.

Förare i höger körfält får göra en 360gr sväng runt hela rondellen och alla i vänster körfält måste lämna denna förare företräde. Problemet blir ju när det inte finns något krav på att visa ens avsikt om hur man vill färdas i rondellen, som det är nu behöver man inte det.

Vid färd åt vänster i rondellen använder man sig av vänster blinkers TILLS man lämnar denna och då blinkar höger.
Finns inget som säger man måste blinka vänster i en rondell! Självklart underlättar det, men lagen säger inte så..
Lagen säger att en rondell är att betrakta som en enkelriktad -och ibland flerfilig- gata, alltså:
-Man blinkar när man byter fil.
-Man blinkar när man svänger bort från den "enkelriktade gatan".

Sluta hitta på egna idéer och läs lagen så är ju problemet väck!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]