Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Är du som jag trött på bli uppringd av diverse försäljare som ringer på hemtelefon, mobil och via brev skickar/erbjuder reklam, ´billigare el´, billigare telefoni och reklamberg i brevlådan.

Nixregistret, fungerar tveksamt, du blir i alla fall uppringd, för du är ju kund ´hos oss´.
Jag blev senast idag uppringd av ett företag som säljer tjänster åt Göta energi via mobilen. (Faceways.se) Gjorde en snabb koll på Faceways hemsida och allabolag.se om nämnda bolag, ni får bilda er egen uppfattning om Faceways, men jag har min klar i alla fall.

Det finns lagar som ska följas (MFL) och om branshens egna etiska regler som de tagit upp.

Du kan bl.a. anmäla
# Oadresserad reklam
# Adresserad reklam
# Telemarketing
# Vilseledandereklam
http://www.dm-namnden.org/Anmalan.aspx

Har nu varit hemma i ca två veckor och fått minst 1 samtal om dagen antingen på min hemtelefon eller mobil av olika bolag som säljer
kalsongabonnemang, hemtelefon, Tv, El, trycksaker är några av samtalen, vissa bolag har ringt tillbaka samma kväll eller dagen efter.

Förmodar att ett sätt att slippa allt detta är att ha ett oregistrerat kontantkort, men vet inte om dessa slipper dessa starkt oönskade telefonsamtal ändå.

Vad har du för erfarenheter?
Vad gör du för att slippa dessa oönskade samtal.

Jag drog i alla fall iväg en anmälan till dm-nämnden om att bli uppringd på mobilen.
Får väl se vad som händer.
Jag har i många år haft skyddade nummer till allt, men har sedan ett par år helt öppna nummer. Jag trodde jag skulle få mycket fler samtal än jag trots allt får, visserligen är jag med i NIX, men ändå. De enda som jag är kund hos som tar lätt på hemfriden är Canal Digital och Tre, vilka ringer ganska ofta. Tre är utan tvekan de som är sämst på affärskultur...jag är ensam tecknare och administratör till samtliga våra mobilabonemang, och det borde framgå tydligt i deras egna system, trots det envisas Tre med att ringa till ungarna och ge "erbjudanden". Dom är dessutom omyndiga så det är liksom ingen ide att fråga vad dom tycker..

Men på det stora hela så är det inte så många samtal, inte ens ett i veckan skulle jag säga spontant... och det kan jag leva med.

/Thomas
Jag själv hade grymma problem med att det ringdes minst en gång om dagen på det fasta abonnemanget men efter att ha anmält telefonen till NIX så har det minskat till i stort sett 0. Familjens mobilnummer finns ej i de allmänna registren så där slipper jag helt.

Mvh GK
Jo det är problematiskt här med... Fast inte med Tre, som vi nästan aldrig får samtal från..! Jag är oxå adm. av flera mobiler där.
De som ringer oftast är försäkringsbolag av olika typer. Det beror nog på att vi har bilar/hus/hem/liv på olika bolag. Men nu ska vi flytta allt till samma bolag då det blev billigare efter lite prutande och genomgång av avtal.
När en telesäljare ringer upp så kan man alltid be om att de inte ska ha direkt marknadsföring mot dig. Tror de måste följa det då?!?

M V H
---> M10
Larzan: Har du händelsevis eget företag som har postadress hem? Jag startade nyligen ett aktiebolag och har sen dess fullkomligt drunknat i direktaddresserad reklam, både till mig i egenskap av styrelseordförande och till företaget..

Telefonen är det bara svd som ringer en gång i veckan sen jag sa upp prenumerationen... Nix fungerar ju tyvärr inte på mobiler :( Skyddat nummer gör det dock efter något år när alla gamla register är borta...

Däremot har jag råkat ut för något sattyg som oadresserad reklam som DMnämnden frikänner varje gång jag anmäler eftersom reklambladet innehåller en "inte obetydlig substans av något som inte kan klassas som reklam" eftersom av de 25 sidorna så finns det 1½ sidor som är sportrapporter och intervjuer med olika idrottare...

BLÄ
Har installerat VemRingde på min iPhone vilket gör att när någon nasare ringer så står det "Blockerat av VemRingde". Har tyst signal kopplat till denna "kontakt" så jag blir aldrig störd av dessa avskum till människor.

Vill man så kan man addera egna nummer (typ svärmor) så slipper man dom samtalen med. :)

/irie
irie skrev:Har installerat VemRingde på min iPhone vilket gör att när någon nasare ringer så står det "Blockerat av VemRingde". Har tyst signal kopplat till denna "kontakt" så jag blir aldrig störd av dessa avskum till människor.

Vill man så kan man addera egna nummer (typ svärmor) så slipper man dom samtalen med. :)

/irie
Japp, har TrueCaller till min mobil och det är mycket bekvämt! Bara man lagt till numret från callcentret så slipper man påringning från just dem.
Det stora problemet för egen del är kilovis (per månad) med reklam och värdelösa "lokaltidningar" som man sen ska behöva ta till sopstationen. Snacka om resursslöseri!!

Mvh GK
gnestakalle skrev:Det stora problemet för egen del är kilovis (per månad) med reklam och värdelösa "lokaltidningar" som man sen ska behöva ta till sopstationen. Snacka om resursslöseri!!

Mvh GK
Det är samma här ! Detta stör mig faktiskt mer än telefonsamtalen... Ine heller mailboxen är något större problem nu för tiden, Telias Spamfilter verkar fungera ganska bra.

/Thomas

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]