Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
asfalt skrev: Företag i Polen erbjuder teknik, och mig till veto inte något svenskt företag för Volvo än, Saab vet jag.
Du kanske skulle trivas bättre i Polen med din bil?
av kamilenski
llesrof skrev:
asfalt skrev: Företag i Polen erbjuder teknik, och mig till veto inte något svenskt företag för Volvo än, Saab vet jag.
Du kanske skulle trivas bättre i Polen med din bil?
Men bilen skulle inte trivas med soppan där :P
Användarvisningsbild
av kvantskum
Flashbooster.se ska nu ha tagit fram mjukvara för att ta bort funktionen för partikelregenerering och övervakning.
Utan att ta bort dessa funktioner på Volvobilar så blir det julgran i instrumentpanelen och nödläge, vid en borttagning/rensning av PF.
Som jag skrivit i många trådar, hade jag tidigare en BMW 530d E60 som jag rensade filtret på.
Det var det bästa som hade hänt den bilen. Avsevärt lägre förbrukning och en rappare motor.
Förbrukningen blev så mycket lägre att man förstod att PF i praktiken bara är politiskt snömos.
Användarvisningsbild
av Perra83
kvantskum skrev:Flashbooster.se ska nu ha tagit fram mjukvara för att ta bort funktionen för partikelregenerering och övervakning.
Utan att ta bort dessa funktioner på Volvobilar så blir det julgran i instrumentpanelen och nödläge, vid en borttagning/rensning av PF.
Som jag skrivit i många trådar, hade jag tidigare en BMW 530d E60 som jag rensade filtret på.
Det var det bästa som hade hänt den bilen. Avsevärt lägre förbrukning och en rappare motor.
Förbrukningen blev så mycket lägre att man förstod att PF i praktiken bara är politiskt snömos.
Vad händer hos Volvo om man skulle få ny mjukvara laddad när man t.ex. servar bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det var ju oxå att bra sätt att tjäna pengar på. Lura i folk att man "tjänar" pengar på att köpa en yr mjukvara som gör bilen olaglig & omöjlig att uppdatera mjukvaran på hoss volvo.

Partickelfiltrena i Volvo bilarna har man inga som helst problem med Jag har exakt bytt 0st på dessa bilar, o då rullar det ju mångder av såna här!
Användarvisningsbild
av kvantskum
Att partikelfiltren på Volvo är hållbara är sant.
Men ett PF kan trots det gå sönder av olika anledningar. Har hänt och även diskuterats här.
Om mitt av någon anledning skulle lägga av så åker det bort.
De positiva erfarenheter jag fick av det på förra bilen var för mig tillräckligt övertygande.

Nu när många av bilarna med PF börjar bli till åren och har börjat gå sina mil så kanske en del ägare inte anser en ev. mjukvaruuppdatering hos Volvo på en exempelvis 6 år gammal bil är av högsta prioritet.
Många ägare av denna kategori av bilar servar inte heller längre bilen på Volvo, och då laddas ju mjukvaran hur som helst inte ner.
av Jöns
Att påstå att partikelfiltret inte gör någon nytta är ju detsamma som att säga att katalysatorn inte behövs...

Naturligtvis sitter filtret där av en anledning. Sotet bildas av en ofullständig förbränning av bränslet och partikelfiltret fångar upp detta sot. Vid regenerering av filtret höjs temperaturen så att det förbränns och åker ut som gaser. Det finns krav på utsläppsnivåer både vid normal körning och när filtret töms. Så att påstå att "partiklarna ska ju ut ändå" är bara nonsens.

Kul för utvecklingsavdelningen på Volvo som lägger ner mycket tid och pengar för att få dessa system att fungera och så kommer det några amatörer som tycker att vissa saker i avgasreningen kan man plocka bort.

Ni kan väl ta bort airbagarna också för att spara vikt. De gör väl heller ingen nytta...
Användarvisningsbild
av isak
( ) i frågan
när mercedes transportbilar går in i nödprogr o datan ska in och tvångsgenerera PF SKA DET GÖRAS UTOMHUS! hela omgivningen blir utsatt för lytzendimman. ut ur PF åker sotet! vilket bilen sköter själv under rätt körcykel, o praktiskt inte märks. ibland har jag märkt vid motorvägsdart att dieselbilar luktar annorlunda o har en svag rökhinna efter sig. kan vara bilar som går i regenererings fas misstänker ja?

fuldiesel kommer en del att säga! tror inte taxi o företagsbilar använder sig av det!
Isak
av asfalt
Ett partikelfilter eliminerar de stora och mellanstora svavelpartiklarna medans de minsta slipper ut ändå. På en bil utan avgasrening binder de större svavelpartiklarna de mindre. Det är de små partiklarna som är farligat att få ner i lungorna och det är dom som orsakar cancer. Men det är klart, om 30 år kanske både Carman och Jöns har lungcancer och nyköpta partikelfilter i bilen á 20.000:- st... för dom är ju så bra, filtrena. Samma med katalysatorn där, sedan den kom 1989 har astman i sverige ökat markant. Som sagt, politiskt nonsens...
av Upplyst
är inne på att köpa en xc70 D5 -06, tar tacksamt emot tips på firmor som kan programmera bort felkoder, jag vill rensa både PF och kattar, en diesel ska andas fritt och lukta diesel! har alltid rensat kattarna på tidigare dieslar och kommer fortsätta med det..

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]