Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suk215
birdmag skrev:Jag hade min bil inne i mitten av december, för bl a airbagproblemet och något med oljenivån. Efter att jag sedan servade bilen i förra veckan har jag två gånger fått varningsmeddelandet i infodisplayen "motorsystem serv.erfordras" samt att oljenivåmätaren visar samma felmeddelande.

Jag har varit inne en gång för att få felet justerat och då tömte mekanikern ut lite olja och körde något åtgärdsschema de fått ut. På väg hem från verkstan körde jag över ett farthinder och fick återigen samma felmeddelande så det blir till att boka in ett återbesök.
hadde inne min nu i veckan ..... hämtade bilen .... visade precis max på elektroniska mätstickan :D
kör till jobbet och sen hem .... då visar den ( efter den nu då adapterat sig efter service / ny pogramvara) att det är över max samt korrigera oljenivå :roll:

jaja... den stod ju inte 100 % rakt när jag kollade , bad tanten kolla nästa dag när hon kört till jobbet ...
Japp ... korrigera oljenivå ( över max )....
På vägen hem kommer motorsysten service erfodras upp ..... puuuhhhhhhh :wink:

jajaj.... där jag köpt den står ju en fri hyrbil o väntar , så de sköter sina åtagande till 100 % , men man blir ju lite "trött" att det är strul med en ny bil ...
Användarvisningsbild
av D5power
Hej
Har V70 D3 2011, har ingen lång ((normal)) oljesticka!
Kan man läsa ut oljenivå mha instrumentklustret ?

Tack för svar !

// A
av plamek
Jag gjorde också oljenivåkampanjen på min 2010 XC70 tillsammans med anpassad service. Elektroniska mätaren visade på över maxnivå och meddelandet "Motorsystem service erfodras" kom upp efter oljebytet. Efter tre vändor tillbaka på verkstaden och omladdning programvara verkar det fungera nu.
av suk215
plamek skrev:Jag gjorde också oljenivåkampanjen på min 2010 XC70 tillsammans med anpassad service. Elektroniska mätaren visade på över maxnivå och meddelandet "Motorsystem service erfodras" kom upp efter oljebytet. Efter tre vändor tillbaka på verkstaden och omladdning programvara verkar det fungera nu.
fan ............ man verkar ju inte direkt va ensam om sånt här :roll: .....
även om de sköter det till 100% "servicemind mässigt" , så skapar det ju jobb att hämta o lämna bil fram o tillbaka ...........
är ju änna därför man köper nytt ......... för att det ska rulla riktigt
av suk215
plamek skrev:Jag gjorde också oljenivåkampanjen på min 2010 XC70 tillsammans med anpassad service. Elektroniska mätaren visade på över maxnivå och meddelandet "Motorsystem service erfodras" kom upp efter oljebytet. Efter tre vändor tillbaka på verkstaden och omladdning programvara verkar det fungera nu.
pppuuuuhhhh.... sånt kan göra den starkaste man trött :wink: , hur har bilfirman skött detta ? helt fri hyrbil vid tillfällerna ? eller har du stått o väntat ??

nu när jag fick åka in med min igen så sa de att det tar i allafall en timme att lägga in pogramvaran på nytt igen för oljenivån .... och funkar det inte då så byts givaren :roll:
av suk215
D5power skrev:Hej
Har V70 D3 2011, har ingen lång ((normal)) oljesticka!
Kan man läsa ut oljenivå mha instrumentklustret ?

Tack för svar !

// A
håll inte startknappen ett par sekunder , med koppling uppe ( motorn ska ej starta )... så all belysning tänds.

sen tar det nån sekund för den o läsa av nivån .... så är det bara att rulla på rullen på färddatorn så kommer det upp , så är det i allafall på 2,4D-10
av birdmag
I sådana här fall är jag glad att jag har en Volvo, de har skött problemet klanderfritt och med fri hyrbil etc och nu funkar bilen som den skall igen efter att ha fått ny oljenivågivare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Omek skrev:Varför skulle det påverkar förbrukningen?
Kanske detta .....
164E skrev:Inte solklart uttryckt i brevet:
Åtgärden består i att uppdatera motorns mjukvara beträffande två huvudfunktioner:
*Förbättrad anpassning till biodieselblandningar*
Om motoroljan når en nivå som kräver att service utförs visas ett textmeddelande i kombinationsinstrumentet."
Vad har man ändrat då, tomgångsvarv, insprutning, partikelfilter-regenerering ?:-/
av plamek
Och nyss kom felet tillbaka igen. En fjärde vända på verkstaden idag och en femte om två veckor. Då har de tid att göra en felsökning. Undrar om de helt enkelt har fyllt för mycket motorolja, de har fyllt 5.9l enligt specifikationerna. Ska dra upp servicestickan imorrn när bilen stått över natten och kolla.

EDIT: Har kollat servicestickan idag, och oljenivån är en bit under max, precis som det ska vara enligt de nya instruktionerna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Då har min varit inne på återkallelse-service för motoroljenivån också.

Motorn är fortfarande full på displayen och något klistermärke blev det inte heller.

Men det kanske är avskaffat och displayen kanske fått ny mjukvara som visar fullt även om det bara är 0,75 procent fullt i motorn.

Bild
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]