Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Tänkte byta startmotorn på min frus 460 -94.

Läste på ett ställe här i forumet att någon bytt/lossat startmotorn
på 5 minuter samt gjort operationen uppifrån.

Är det någon mer som gjort detta eller är det något mer komplicerat än så?

Tack på förhand!
/Lasse
Jag var osäker på om du hade Turbo eller inte men du får väl kolla hur det ser ut i ditt motorrum och jämföra med inlägget.

Mvh GK
Tja? Det finns dom som klarat av att byta ovanifrån på vanliga 400-bilar och det jag beskrev i länken var ju en 480-turbo med AC och då är det trångt. Du behöver iaf, ta bort lite slangar och skit ovanifrån så att du kommer åt den övre bulten och det är aldrig fel att lossa höger framhjul och ta bort plastkåpan som sitter där mot motorn så att du får bättre möjlighet till större kraft på tröga bultar, men annars så tror jag att det ska gå att genomföra detta uppifrån. Vet inte om det är enklare eller mindre tidskrävande än det andra sättet, det jag vet är att du har massor av mera plats för dina händer att komma åt att skruva på din bil.
hallå,,,,, jag bytade startmotor på frugans 460 det går mycket bra uppefrån gjorde det på 20 min men det var 6 minus grader ute då ,,,,,,,460-94 aut b20f bara koppla ifrån +polen den sitter på 3 skruvar ovanligt lätta att nå
flisa skrev:hallå,,,,, jag bytade startmotor på frugans 460 det går mycket bra uppefrån gjorde det på 20 min men det var 6 minus grader ute då ,,,,,,,460-94 aut b20f bara koppla ifrån +polen den sitter på 3 skruvar ovanligt lätta att nå
Fanns det en skyddsplåt över startmotorn?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]