Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matte424
Motor - B5254S

Tjenare alla fantastiska forumanvändare.. och speciellt tack till Pettson som verkligen är en pärla!

Nu är det så att min bil plötsligt gick oroligt när jag startade den imorse. Körde 400 meter, och lyckades parkera den. Efter det fick jag inte igång den igen. Men vad som är nämnvärt är att den är såååååå nära på att gå igång.
Det är precis som om den är igång när man kör med startmotorn.

Jag har läst av felkoderna - där fanns inget.
Jag har kollat gnistan - Där fanns en gul gnista
Jag har checkat bränsle relät till pumpen - OK
Jag har kollat bränsle vid Fuel-rail - där fanns soppa med bra tryck (visuellt)
Jag försökte med startgas rätt in i luftburken - startar ej

Sen gav jag upp för en stund.

Plockade sedan av kontaktstycket till Luftmassemätaren, då startade den med nöd och näppe.
Nu går bilen OK men i sitt nödprogram. Så fort jag sätter dit kontakten till LMM så tvärdör bilen direkt.

Vad kan jag dra för slutsatser tycker ni? Som ni vet kostar en LMM-mätare 3100:- på Volvo? Då vill man har lite mer kött på benen. I Autodata stod inget om komponenttest för just denna LMM.

Tack så länge gubbar
Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gnistan skall vara blåvit, gul gnista är svag gnista. Vad har du för Boschnummer på din LMM? Kontrollera dina komponenter i tändsystemet såsom fördelarlock, rotor, tändstift, tändspol (-e -ar). Kan vara ett tändmodulfel samt att naturligtvis LMM kan ha fått sig en chock.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gnistan skall vara blåvit, gul gnista är svag gnista. Vad har du för Boschnummer på din LMM? Kontrollera dina komponenter i tändsystemet såsom fördelarlock, rotor, tändstift, tändspol (-e -ar). Kan vara ett tändmodulfel samt att naturligtvis LMM kan ha gett upp.

Mvh GK
av Matte424
Skulle jag nu haft problem med, gnista, tändmodul, fördelare mm skulle väl inte bilen starta så fint som den gör utan LMM urkopplad. Återkommer med Bosch nummret.

Tack så länge
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]