Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

cyberlelle skrev:För det första så ser det rent förjäkligt ut med 5 tums skärmen, det blir så konstiga proportioner. Sen så får man väl även möjlighet att styra i menyerna från ratten om du tar den större skärmen (är inte säker på det dock)..
Det kanske viktigaste skälet är ju dock att jag tror att bilen blir lite mer lättsåld med den större skärmen och du får kanske även ut nån krona mer för bilen.
Rattknapparna sitter även på 5" skärmen...
cyberlelle skrev:För det första så ser det rent förjäkligt ut med 5 tums skärmen, det blir så konstiga proportioner. Sen så får man väl även möjlighet att styra i menyerna från ratten om du tar den större skärmen (är inte säker på det dock)..
Det kanske viktigaste skälet är ju dock att jag tror att bilen blir lite mer lättsåld med den större skärmen och du får kanske även ut nån krona mer för bilen.
Personligen tycker jag det ser för stort ut med 7" displayen. Det bler mer pimp-känsla, än en 5" som känns mer naturligt som en ren info-display. Att bilen skulle bli mer lättsåld pga en 7" tror jag inte alls på, då det är andra faktorer som avgör. Att man får ut mer, ja naturligtvis.. du har ju gett mer :roll: Men jag är inte helt övertygad om att det faktiskt är så, när man en dag står där. Man får knappast pengarna tillbaka, om man säger som så.

Men alla har ju rätt till sin åsikt :)
Jag hyrde en S60 för några veckor sedan och den var rätt så "naken" i utrustningen och den hade inte samma knappar på ratten för att styra infotainment systemet som dom andra S/V60 bilarna jag kört som haft den stora skärmen... Men sen vet jag inte om det har med skärmstorleken eller om det har med stereon att göra...
Men utan "rullknapparna" som dom mer välutrustade bilarna hade så blev infotaniment systemet betydligt mer svårhanterligt enligt min åsikt..

Sen så är ju smaken givetvis olika vad gäller skärmstorleken och du ska ju givetvis det du gillar bäst...
cyberlelle skrev:Jag hyrde en S60 för några veckor sedan och den var rätt så "naken" i utrustningen och den hade inte samma knappar på ratten för att styra infotainment systemet som dom andra S/V60 bilarna jag kört som haft den stora skärmen...
Dessa ingår i momentumpaketet, så det har inget med skärmstorleken att göra. I Bas-utförande har bilarna skärm, men inga rattknappar. I Kinetic-utförande, endast rattknappar för farthållare/stereo.
Det finns ju flera tiotals småsaker som är mycket trevliga:
laminerade rutor
HP-stereo
Sub till HP
fartberoende servo
barnstolar bak
PDC fram
7" skärm
18"
elst. stol

Men tyvärr tror jag inte man får många kr för varje grej när man byter in.

Det som man får några tusen per grej för (4-5 efter 3-4 år) är paketen, RTI, automat, metallic (el snarare avdrag om man inte har det) och så kan man få ett par tusen för 4C, soltak och helskinn, lite beroende på modell (4C ger mer på en lågmilad D5 Summum än på en D3 BAS...).
PH
Hej Grålle1!

Väntar på min XC60 D3 som jag får 1 april. Jag har också en ganska sparsam spec på min bil. Men eftersom jag redan kör en XC60 som tjänstebil vet jag ganska bra vad jag tycker det är värt att lägga pengarna på!

Jag valde 7" skärmen för jag tror att säkert uppåt 90% av de sålda bilarna (XC60) kommer att ha stora skärmen eftersom den i huvudsak säljs som tjänstebil.

Jag är själv inte speciellt intresserad av en större skärm som kan visa dvd-filmer endast när bilen inte rullar.

Det är det enda som skiljer förutom påbyggnadsmöjligheterna som RTI, back-kamera mm. Att installera denna utrustning i efterhand kostar minst det dubbla mot att köpa bilen färdigutrustad. Det är liksom ännu mindre intressant då....

Jag tror dock att det kan bli väldigt svårt att sälja en bil med lilla skärmen för jag tror att de flesta köpare under 50 år väljer då en annan bil.

På XC60 MY11B är ju dock skärmen och SENSUS den stora förändringen som de flesta är intresserade av!
Biltoken skrev:Hej Grålle1!

Väntar på min XC60 D3 som jag får 1 april. Jag har också en ganska sparsam spec på min bil. Men eftersom jag redan kör en XC60 som tjänstebil vet jag ganska bra vad jag tycker det är värt att lägga pengarna på!

Jag valde 7" skärmen för jag tror att säkert uppåt 90% av de sålda bilarna (XC60) kommer att ha stora skärmen eftersom den i huvudsak säljs som tjänstebil.

Jag är själv inte speciellt intresserad av en större skärm som kan visa dvd-filmer endast när bilen inte rullar.

Det är det enda som skiljer förutom påbyggnadsmöjligheterna som RTI, back-kamera mm. Att installera denna utrustning i efterhand kostar minst det dubbla mot att köpa bilen färdigutrustad. Det är liksom ännu mindre intressant då....

Jag tror dock att det kan bli väldigt svårt att sälja en bil med lilla skärmen för jag tror att de flesta köpare under 50 år väljer då en annan bil.

På XC60 MY11B är ju dock skärmen och SENSUS den stora förändringen som de flesta är intresserade av!
Hmm då måste ju min XC60 2010 vara omöjlig att sälja, har ju bara några svartvita rader i en keps ovanpå... :D :D :D

Skäm o sido jag tror det finns massor av kunder som inte bryr sig eller har koll på skillnaden.
Tack för alla bra och intressanta svar!

Här är svaret jag letade efter:
Biltoken skrev: ....en större skärm som kan visa dvd-filmer endast när bilen inte rullar.

Det är det enda som skiljer förutom påbyggnadsmöjligheterna som RTI, back-kamera mm....
Vi kan väl konstatera att utseendet är en smaksak, själv tycker jag att 7" är lite snyggare... men absolut inte 4500kr snyggare! Med tanke på vilken information som visas så räcker 5" gott och väl, dessutom efter att ha sett och provkört bilar med 5" så tycker jag det är snyggt integrerat. Jag trodde dock helt säkert att jag skulle vilja ha 7" innan jag sett båda i verkligheten. OM man har RTI eller för den delen back- (och /eller front-) kamera så är det ju en helt annan sak och "behovet" av en större skärmyta känns helt klart mer befogat (tycker jag).

Jag TROR inte att 5"/7" kommer att påverka andrahansvärdet med mer än högst några hundralappar (om man inte har RTI m.m också, men då blir det ju en helt annan sak). Men av erfarenhet så köper jag bil för mina behov, inte för nästa ägares behov.

Det är lätt att vilja ha ALLT, och att kryssa i alla tillval, när man bygger sin bil på hemsidan.... men när man verkligen skall lägga sin order och väger vad man får för pengarna kontra vad mer som står på önskelistan i form av utlandssemestrar, leksaker till barnen (inklusive sig själv :roll: ) m.m. så blir det en annan sak... och då är det bara man själv som kan avgöra hur mycket ett lull-lull-tillbehör är värt för just mig. Jag kan lätt erkänna att både solluckan, bränslevärmaren, 7" och Driver Support var med i planen från början.... men sen får man väga kostnad/nytta/nöje och det var just därför jag behövde hjälp med fakta om skillnaderna 5" - 7".

Så om allting ser likadant ut, telefon/my CAR/radio.... så blir det 5" för mig!!

.... eller,

....tänk om det kommer nya roliga tillbehör och applikationer som kräver 7" skärmen.....!! Suck!! :lol:
Du har gjort en bra och väl genomtänkt analys av vad du behöver och är beredd att betala för.

Jag gjorde exakt likadant när jag beställde min XC60 Summum. Jag bestämde mig för en maxgräns på 350k för nybilsköpet och beställde endast tillvalen: elbaklucka, HP Multimedia, tiduret och urkopplingsbar kudde

Jag kör idag en XC60 2,4D Summum MY10 som tjänstebil och blev erbjuden att köpa loss den för ca 330k. Bilen har gått ca 2600 mil och kostade netto ca 255k för ett år sedan. Jag köper alltså "samma" bil i en ny årsmodell med 0 mil på mätaren (+SENSUS) för 20k mer.

För övrigt anser jag att det är viktigare med 7" skärm på XC60 än S60/V60 som är en något mindre bil.
Dessutom tror jag att fler av XC60 körs som tjänstebilar med mer utrustning än S60/V60.

Och jag tror också att en beg-köpare om 2-3 år kommer att välja en XC60 med Sensus än en utan = sämre andrahandsvärde. Den lilla svartvita skärmen i kepsen håller inte på en premiumbil som nylanserades för bara ett par år sedan. Det är faktiskt sämre än "Skoda", "Seat", "Renault" mm.

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]